Deken Jos Spee van Venlo benoemd tot ‘kapelaan van de paus’

Geplaatst op: 11-11-2020

Deken Jos Spee van Venlo is door de paus benoemd tot ‘kapelaan van zijne heiligheid’. Dit is een eretitel voor priesters die zich op een bijzondere wijze hebben onderscheiden. Bisschop Harrie Smeets van Roermond heeft dit woensdag 11 november bekend gemaakt aan het einde van een feestelijke eucharistieviering bij gelegenheid van het patroonsfeest van de Sint-Martinusbasiliek in Venlo.

De titel ‘kapelaan van de paus’ is vergelijkbaar met een pauselijke onderscheiding, maar dan een die alleen aan priesters kan worden toegekend. Priesters die de titel krijgen, mogen een paarse sjerp dragen en zich monseigneur noemen. In het bisdom Roermond is de titel ‘kapelaan van de paus’ in het verleden vaker toegekend, maar paus Franciscus geeft een aantal jaren geleden de regels gewijzigd. De ‘monseigneurstitel’ wordt nu nog maar zelden verleend.

De reden dat deken Spee deze eer te beurt valt, is vanwege het feit dat hij al bijna 40 jaar op een bijzondere wijze als priester actief is. Volgens bisschop Smeets doet Spee zijn werk “in alle rust en eenvoud, collegialiteit en met een grote betrokkenheid en engagement.” Volgens de bisschop heeft Spee de titel verdiend, omdat hij meer dan eens benoemd werd in parochies die in moeilijkheden verkeerden. “Kenmerkend is dat Jos Spee die parochiegemeenschappen telkens weer opnieuw door deze moeilijke tijden wist te laveren en ze nieuw perspectief wist te geven. Overal waar hij zijn dienstwerk verricht, is hij zowel herder als ook steun en toeverlaat van zijn parochiegemeenschap en gaat hij zijn parochianen voor in leven, gebed en geloof,” aldus bisschop Smeets.

Sinds zijn priesterwijding in 1981 was Spee actief als kapelaan en pastoor in Landgraaf en Maastricht. In 1992 werd hij benoemd tot pastoor in Venlo-Oost. In de loop van de jaren nam hij steeds meer parochies in Venlo onder zijn hoede. In 2008 werd Spee tevens benoemd tot pastoor van de Martinusparochie in het centrum van de stad en deken van Venlo. Later werden nog de parochies in Venlo-Zuid en Venlo-Noord aan deze federatie toegevoegd. Sinds zijn benoeming tot deken was Spee ook meerdere malen administrator (= waarnemend pastoor) van een groot aantal parochies in de rest van het dekenaat Venlo.