Voettocht naar Arnold Janssen met bisschop

Geplaatst op: 15-01-2022

Een groep pelgrims heeft zaterdag 15 januari - op de feestdag van de heilige Arnold Janssen - een bidtocht gehouden naar diens graf in Steyl. Onder hen ook bisschop Harrie Smeets, die vanaf de kapel van Geloeë in Belfeld in de rolstoel met de wandelaars meeging. In de benedenkerk van het Missiehuis in Steyl vond een kort gebedsmoment plaats bij het grafmonument van de heilige Arnold Janssen, de stichter van de 'Steyler' missionarissen.

Arnold Janssen kwam oorspronkelijk uit Duitsland, maar kwam eind 19e eeuw naar Limburg om in Steyl drie nieuwe missiecongregaties te stichten: de paters van het Goddelijk Woord, de zusters Dienaressen van de Heilige Geest (blauwe zusters) en de zusters Dienaressen van de Heilige Geest van de altijddurende aanbidding (roze zusters). De congregaties groeiden uit tot een wereldwijze missionaire beweging. Arnold Janssen overleed op 15 januari 1909 in Steyl en werd in de door hem gebouwde kerk begraven. In 2003 werd hij heilig verklaard.

Met de gezondheid van bisschop Smeets gaat het naar omstandigheden redelijk, waardoor hij af en toe aan kleinschalige activiteiten zoals deze bidtocht kan deelnemen. De komende weken zal de bisschop, voor zover zijn situatie dat toelaat, op zondagochtend in verschillende parochiekerken de eucharistieviering bijwonen.