Bisschop ontvangt grootkruis Ridders Heilig Graf

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets heeft zaterdag 9 februari het grootkruis van de ridderorde van het H. Graf van Jeruzalem ontvangen. Dit gebeurde tijdens een speciale eucharistieviering met de ridderorde in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond.

Mgr. Smeets is al diverse jaren lid van de ridderorde van het H. Graf. De viering zaterdag vond plaats bij gelegenheid van zijn benoeming en wijding tot bisschop. Vanwege plaatsgebrek kon toen maar een klein aantal ridders aanwezig zijn. Die mis afgelopen zaterdag was voor de hele Nederlandse landscommanderij bedoeld. De landscommandeur verraste Mgr. Smeets met de mededeling dat grootmeester (= internationaal leider) kardinaal Edwin O’Brien hem het grootkruis heeft toegekend.

Na afloop van de mis in de kathedraal was er een ontvangst in de TheaterHotel Oranjerie, waar alle Nederlandse ridders en edelvrouwen Mgr. Smeets konden feliciteren met zijn benoeming tot bisschop.

De Orde van Heilig Graf van Jeruzalem is een ridderorde in de katholieke kerk, die dateert uit de tijd van de kruistochten in de 12e eeuw. Wereldwijd telt de orde momenteel zo’n 25.000 leden. Dit zijn mannen en vrouwen die actief zijn binnen de katholieke kerk. De orde houdt zich onder andere bezig met het ondersteunen van sociale projecten in het Heilig Land. Naast Mgr. Smeets zijn ook de oud-bisschoppen Ad van Luyn van Rotterdam en Antoon Hurkmans van Den Bosch lid van de ridderorde.

Bekijk fotoreportage van de viering met de ridders van het Heilig Graf in de kathedraal in Roermond