Social Media

Zondag 17 juli 2022 – 16e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 08-07-2022

1e lezing: Gen.18,1-10a  
2e lezing: Kol.1,24-28
Evangelie: Lc.10,38-42 

 

Christus is in u

Wij leven in een drukke tijd. Iedereen is ervan overtuigd dat je iets moet presteren om er echt bij te horen. Het is de tijd van het management. Niet voor niets staan goede managers hoog aangeschreven en worden zij vooral vaak ook heel goed uitbetaald. Vandaag horen wij in alle lezingen over mensen die goed weten wat hen te doen staat als het erop aan komt. Zo komt Abraham onmiddellijk in de weer bij de komst van blijkbaar hoge bezoekers. En hij weet ook nog eens te delegeren. Hij laat Sara koeken bakken en de knecht krijgt de zorg over het kalf dat voor de maaltijd toebereid moet worden.

Martha, in het evangelie, weet ook van wanten. Jezus over de vloer krijgen, is geen kleinigheid. Zij zorgt ervoor dat alles gladjes verloopt. En Paulus durft te zeggen dat hij het evangelie in zijn volheid verkondigd heeft. Tegelijkertijd heeft zijn noest werken hem grijze haren bezorgd. Maar dat lijden weet hij weer vruchtbaar te maken door het te verbinden met Jezus’ lijden; zo weet hij aan te vullen wat nog ontbreekt aan het lijden van Christus: onze eigen menselijke inbreng.

Onze inbreng. Wat betekent dat voor een christen? Wat betekent vruchtbaar werken, zinvol management, wanneer het om God gaat? De lezingen staan niet toevallig bij elkaar. Zo wordt in de eerste lezing en het evangelie gesproken over gastvrijheid. Een ding is zeker: in het oosten betekende de gastvrijheid veel. Toch is hier meer aan de hand. Abraham is zo clever om na het verrichten van zijn werk bij de tent te blijven staan. Het is natuurlijk allereerst een teken van gastvrijheid. Neem je er echter het gebeuren van het evangelie bij, dan krijgt dat ‘staan blijven’ een veel diepere betekenis. Jezus zegt namelijk: ”Maria heeft het beste deel gekozen en het zal haar niet ontnomen worden.”

Als christen actief zijn, is heel belangrijk. Christelijk management ook. Maar zoals elk actief management moet het iets opleveren.  En de voorwaarde om bij God winst te kunnen maken, schotelen ons de lezingen van deze zondag voor: stil worden, open staan en luisteren. Het evangelie zelf vertelt ons wat Jezus aan Maria leerde. Alleen dit: ”Zij heeft het beste gekozen.” 

Abraham krijgt een zoon. Abraham en Sara waren op leeftijd. Menselijk gesproken konden zij geen kinderen meer krijgen. Indien u het verhaal thuis zou verder lezen, dan staat daar niet voor niets dat Sara lachte. Maar God houdt woord. Zij ontvangen een zoon: Isaak en door hem zal Abraham uitgroeien tot een groot volk van uitverkiezing. En hier komen wij met Paulus als vanzelf bij ons uit. Wij kunnen ons ook onvruchtbaar voelen. Zo heb ik totaal geen talent voor management. In die zin zou ik best nog wel een spoedcursus kunnen volgen. Managers die mijn leven zouden controleren, konden wel eens heel kritisch zijn in hun bevindingen. En misschien hebt u hier en daar in uw leven de moed ook al opgegeven. 

Met name in ons geloofsleven hebben weinig parochianen nog de moed om te investeren. Durven wij met Abraham en Sara het menselijk gesproken onmogelijke toch te beluisteren? Paulus roept het ons namelijk namens God toe: “Christus is in u.” Voor wie echt weet te luisteren vindt er een uitwisseling plaats. De gastheer en gastvrouw worden tot gasten. En zij mogen op hun beurt gastvrijheid ontvangen; zij zal een kind dragen in haar schoot. Zo kan ook de schoot van ons christen-zijn opnieuw vrucht dragen. En of wij lachen of maar moeilijk geloven: Christus is in u en daarom hoop op de eeuwige heerlijkheid. 

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie