Social Media

Zondag 28 juli 2024 – 17e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 12-06-2024

1e lezing: 2 Kon.4,42-44
2e lezing: Ef.4,1-6
Evangelie: Joh.6,1-15  

 

Godsbrood

Als je tegenwoordig bij een goede bakker binnenloopt, moet je opletten dat je niet van de honger omkomt. Want er kan uit zoveel soorten brood gekozen worden, dat je besluiteloosheid je wel eens fataal kan worden. De keuzemogelijkheid in het Evangelie is heel wat beperkter, niet alleen in aantal maar ook in soort. Er is hier wel een jongen met vijf gerstebroden. Alleen gerstebrood vandaag. En toch geen reden om teleurgesteld te zijn. Waarom niet? Vanwege de eerste lezing. Daar gaat het ook over gerstebrood. En daarmee wordt Jezus in de lijn van de profeet Elisa geplaatst, een van de belangrijkste profeten. Een man die met God te maken heeft. Jezus die dus met God te maken heeft.

En het gaat verder. Elisa gaf opdracht om twintig gerstebroden aan honderd mannen voor te zetten. Want zo spreekt de Heer: zij zullen eten en overhouden. En ze aten en hielden over, zoals de Heer gezegd had. Dat was het Oude Verbond. Eén gerstebrood op vijf man. En dan komt het Nieuwe Verbond, het Evangelie, Jezus. Vijf gerstebroden voor vijfduizend. Dat is één op duizend man. Het Nieuwe Testament is duizendmaal beter dan het Oude Testament. Jezus is dus duizendmaal beter.

Aan ons de vraag: betekent Jezus inderdaad voor ons werkelijk zoveel meer? Is zijn betekenis voor ons werkelijk dat Hij alle verwachtingen overtreft? Jezus, die toch de vervulling is van het Oude Testament en nog veel meer en veel meer… en ze zullen overhouden. Jezus is de vervulling van de beste wensen, van de beste verwachtingen. Geloven we het ook? Waar laten we ons nog niet los in overgave aan Hem? Zie Jezus die alles overtreft. Jezus het brood. En Jezus sprak het dankgebed. Zo wordt de band gelegd met God. De broden zijn blijkbaar van God. Ook in de eerste lezing waar ze als eerstelingen aan God worden gewijd. Godsbrood. En van Godswege wordt het aan de Godsman gegeven. En zo gaat het ook in het Evangelie. Jezus dankt eerst zijn Vader. Van Godswege wordt Jezus aan ons gegeven als het hemelse brood.

Wij zijn een gemeenschap die van boven open staat. Open van boven naar ons toe en open van ons naar boven toe. Daar gaat het om, om de communicatie, de communie tussen God en ons. Het gaat hier om een goddelijke spijziging, een spijziging door God zelf. En ze verzamelden nog twaalf korven. Teken van de twaalf stammen, teken van Gods volk, teken van de Apostelen, tekenen van de Kerk. De Eucharistie vieren betekent dat we bijeengebracht worden. Door de Eucharistie worden wij als gemeenschap en als Kerk opgebouwd. Zonder Eucharistie geen Kerk. Het is in de Eucharistie dat we gevoed worden om werkelijk met Jezus op weg te gaan. In de Eucharistie zijn we het Volk van God onderweg.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie