Social Media

Zondag 13 augustus 2023 – 19e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 05-07-2023

1e lezing: 1 Kon.19,9a.11.13a  
2e lezing: Rom.9,1-5  
evangelie: Mt.14,22-33  

 

God leidt ons door de storm

Het verhaal van de storm op het meer is een boodschap van troost en bemoediging in stormachtige tijden. Toen de eerste christenen werden vervolgd, worstelden zij met de vraag "Waar blijft de Heer? Waarom komt Hij niet tussenbeide?"

Soms trekken zware stormen door je leven. Wie wijst ons dan een uitweg? Het evangelie wil ons een uitweg bieden uit de spanningen van onze tijd. Het is het verhaal van het dreigende water. Water is in de Bijbel de verblijfplaats van de kwade machten, het beeld van de dreigende dood. Wie kan de kracht van de storm meten? Het evangelie wijst ons vanmorgen een begaanbare weg. Hoe donkere wolken zich ook boven je leven kunnen samenpakken, hoe stormen en orkanen in staat zijn je leven onderuit te halen, hoe bangmakend de nacht ook kan zijn: er komt een einde aan!

Maar een gelovig mens weet dat als de doodswateren hem of haar tot aan de lippen stijgen, dat God ons bij de hand zal nemen en ons veilig aan land, zijn land, zal brengen. Als wij in de stormen van onze tijd niet kunnen vertrouwen op God dan wordt ons leven leeg en ijdel. Stormen die door de wereld, door je leven trekken. We kunnen meebidden met de psalm: "Mijn Herder is de Heer, het zal mij nooit aan iets ontbreken. Al moet ik het duister in van de dood, ik ben niet angstig. U bent bij me en onder uw hoede durf ik het aan!"

 

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie