Zondag 27 augustus 2023 – 21e Zondag door het jaar

2e lezing: Rom.11,33-36
evangelie: Mt.16,13-20

Christus is de maatstaf

De keuze voor een directeur wordt niet zomaar eventjes gemaakt. Daar moet je uiterst zorgvuldig mee omgaan. Veel wordt gedaan om de juiste man of vrouw te vinden. Want je vertrouwt een onderneming niet zomaar aan de eerste de beste toe. Het gaat tenslotte om de toekomst van het bedrijf. En wat doet Jezus nou? Hij begint met de stichting van de Kerk en Hij wil die Kerk over de hele wereld verspreiden. En dan wil Hij de leiding toevertrouwen aan Petrus.

Is het niet lichtzinnig van Hem om dit toe te vertrouwen aan een man als Petrus? Jezus noemt hem een rots. Maar hoe zwak en onbestendig toont Petrus zich. Hij verloochent Jezus. En noem je dat rotsvast, die kleingelovige en twijfelende Petrus bij het wandelen over het water? En als Petrus Jezus van de weg van het lijden wil afhouden, noemt Jezus hem toch satan. Als wij de keuze hadden moeten maken …. zou het dan Petrus zijn geworden?

“O onpeilbare rijkdom van Gods wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beslissingen, hoe onnaspeurlijk zijn wegen! Wie kent de gedachte des Heren? Wie is zijn raadsman geweest?” Het evangelie maakt ons duidelijk waar het in de Kerk eigenlijk om gaat. Jezus weet dit allemaal van Petrus, en toch valt zijn keuze op hem. Waarom? Het ambt van Petrus steunt op het vertrouwen in God en in Jezus, niet op de overtuiging dat hij zelf uit eigen kracht het Rijk van God kan opbouwen en het voortbestaan van de Kerk kan garanderen.

Petrus en zijn opvolgers, de pausen, waren en zijn mensen met hun goede kanten en hun fouten. En toch heeft dit niet de ondergang van de Kerk gebracht. Omdat de Kerk niet gebouwd is op mensen. God heeft zijn Kerk alles gegeven wat ze nodig heeft, zolang zwakke mensen hun begrensde krachten ter beschikking stelden aan God. Daar ligt hun kracht. De Kerk is op Christus gebouwd, en Petrus en ook zijn opvolgers zijn een rots, zolang zij Christus als maatstaf nemen en zich laten leiden door zijn evangelie.

We kunnen ons geen Kerk uitzoeken zoals ze ons het beste uitkomt, want we kunnen ons geen Christus uitzoeken zoals het ons het beste uitkomt. En we kunnen wel een heleboel kritiek uitoefenen op de Kerk, maar het zou beter zijn als wij zelf Christus meer tot maatstaf van ons leven zouden maken en van daar uit ons voor de Kerk zouden inzetten en haar bedienaren zouden ondersteunen. Zo bouw je mee aan de Kerk van Christus.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie