Social Media

Zondag 3 september 2023 – 22e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 29-08-2023

1e lezing: Jer.20,7-9  
2e lezing: Rom.12,1-2,
evangelie: Mt.16,21-27  

 

Neem je kruis op

Zowel de eerste lezing alsook het evangelie verhalen ons hoe moeilijk het is om God die plaats in het leven te geven die Hem toekomt. Jeremia stemde ooit in met Gods roepstem, ook al voelde hij zich daar in feite te zwak voor. Hij ging met de Heer op weg. Voor mensen echter die niet met God willen of kunnen leven, word je dan niet zelden een ‘vreemde vogel’. Want eenieder die niet in ons plaatje past, heeft zware papieren. Zo ook de profeet Jeremia. Het wordt hem uiteindelijk allemaal te veel: “Heer God, Gij hebt mij verleid, ik ben bezweken.”

Dit alles is nog positief te duiden. De keerzijde echter van dit ‘positief verleid worden’ door God betekent voor de profeet “geweld en onderdrukking”. Jeremia zoekt dan ook naar een uitweg, weg van God. God heeft hem echter niet alleen een moeilijke opdracht gegeven. Integendeel, Zijn aanwezigheid werkt in Jeremia als een ‘heerlijk’ oplaaiend vuur in zijn hart. Hij zal daarom als profeet van de Allerhoogste zijn loopbaan tot het einde toe volbrengen.

In het evangelie zien wij een gelijksoortige situatie. Ook Petrus is vol van de Heer. Hij heeft Hem zojuist beleden als de Christus, de Zoon van de levende God. Jezus waarschuwt hem echter. Wie met de Heer op pad gaat, zal zijn kruis moeten opnemen. Jezus is namelijk gekomen om in alles de wil van God te volbrengen. En Gods heilige wil betekent onze verlossing uit kracht van Jezus’ kruisdood. En indien wij dat ‘verlossingsvuur’ willen smaken, dienen wij met Jezus zijn kruisweg te gaan. En daarom nodigt de apostel Paulus ons vandaag uit ons aan God toe te wijden.

Wij dienen ons gedrag niet af te stemmen op deze wereld. Wij dienen in navolging van de profeet Jeremia en de apostel Paulus mensen te worden met een nieuw inzicht. Alleen dan zullen wij in staat zijn uit te maken wat God van ons wil. En zijn liefdesvuur zal dan onze redding zijn op momenten van beproeving en angst. 

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie

Illustratie: Schilderij van Sjef Hutschemakers in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Rijckholt