Zondag 1 september 2024 – 22e Zondag door het jaar

1e lezing: Deut.4,1-2.6-8
2e lezing: Jak.1,17-18.21b-22.27
Evangelie: Mc.7,1-8.14-15.21-23

Is de koffie met liefde gemaakt?

Is de koffie met liefde gemaakt? Deze ludieke vraag werd in een vorige parochie, voorafgaand aan de kerkbestuursvergadering meer dan eens gesteld. Is de koffie met liefde gemaakt? Zo niet, dan heeft die koffie misschien niet letterlijk, dan toch zeker figuurlijk een bijsmaak. Dit voorbeeld bevat een waarheid, een waarschuwende boodschap die mag gelden voor heel wat aspecten van ons leven. Vandaag bijvoorbeeld gaat het over wetten. De wetten worden het gemakkelijkst nageleefd als je er met hart en ziel achterstaat. Is de koffie met liefde gezet? Of vandaag: worden wetten met liefde nageleefd?

Wij horen namelijk in de eerste lezing een lofrede op de wet. En dan niet zomaar een wet. Neen, het gaat hier om de Wet van God. Er staat daar letterlijk: “Onderhoud deze wet van God, want daaruit zal voor de volkeren uw wijsheid en inzicht blijken.” Is de koffie met liefde gemaakt? Is de wet met liefde en vanuit het hart onderhouden? Jesaja zegt, wanneer het over het onderhouden van Gods Wet gaat, het volgende: “Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van Mij!” Is dat niet ook het probleem dat ons mensen van vandaag parten speelt? Kijk bijvoorbeeld naar de wetten die streven naar sociale zekerheid voor iedereen, ook voor de zieken, werkelozen en oude mensen. Er wordt heel wat bedrogen en afgelogen. Wetten moeten om die reden telkens opnieuw worden aangescherpt of zelfs afgeschaft. Het wordt allemaal te duur als mensen zich niet aan de wet houden.

En de Farizeeën en Schriftgeleerden doen hetzelfde. Iedereen probeert de wet in zijn voordeel om te buigen. Dat doet Jezus dan ook uitroepen: “Gij laat het gebod van God varen en houdt vast aan de overtuiging van mensen!” Wat is nu Jezus’ opvatting over de wet? Een ding is zeker: het opheffen van wetten ziet Hij niet als oplossing om over de overtredingen maar te zwijgen. Vraagt iemand dus: wat moet ik doen om een goed christen te zijn? Het antwoord is eenvoudig: onderhoud de geboden. Houd je aan de wet. Maar dan gaat Jezus een wezenlijke stap verder. Hoe onderhoud ik de wet? Christen zijn heeft alles te maken met het hart. Immers: niet wat van buiten komt bezoedelt de mens. Neen, het echte kwaad ontspringt aan ons hart. En om die reden dient het onderhouden van de geboden bij ons hart te beginnen.

Is de koffie met liefde gemaakt!? Jacobus formuleert het als volgt: “Neemt met zachtmoedigheid het Woord van God aan dat in u werd geplant en dat de kracht bezit uw zielen te redden.” Paulus omschrijft de christelijk omgang met de Wet als volgt: Niet ik kan het, Jezus wil en kan in mij de wet volbrengen. Open dus jouw hart voor Hem. Voor een christen betekent een goed leven, dat God in mij de ruimte krijgt. Sinds de dag van het doopsel is Jezus mijn leven binnengetreden. Hij wil in mij volbrengen waartoe ik uit eigen kracht onvoldoende in staat ben. Als ik Hem de ruimte geef, zorgt Hij ervoor dat ik de koffie van een goed christelijk leven met liefde maak.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie