Social Media

Zondag 4 september 2022- 23e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 31-08-2022

1e lezing: Wijsh.9,13-18b
2e lezing: Filemon 9b-10.12-17  
Evangelie: Lc.14,25-33  

 

Jezus volgen

Valt het u ook op hoezeer mensen leven met de agenda in de hand? Alles moet gepland worden. Zomaar even een spontaan bezoek lijkt onmogelijk te zijn. Alles wordt gepland. En daarbij zitten de dagen dan vaak toch nog overvol. Alles wordt gepland, maar helaas wordt daarbij vaak vergeten om ook wat tijd vrij te plannen voor rust, voor tijd en aandacht voor jezelf en elkaar. En ook om tijd vrij te maken voor God. Kijkt u maar eens in uw eigen agenda. Hoe vaak staat er tijd vrij gepland voor gebed en bezinning? Gelukkig bent u vandaag wel naar de kerk gekomen. En hebt u vandaag dus wel tijd vrijgemaakt voor God. In dit uur hoeft eigenlijk even helemaal niets. Gewoon bij God zijn, naar zijn woorden luisteren en ons hart voor Hem openstellen. Rust en ontspanning vinden bij God.

Toen mijn vader een drukke baan had, kwam het wel eens vaker voor dat hij tijdens de zondagsmis in slaap viel. Hij wilde dat eigenlijk niet, maar het gebeurde keer op keer. Gelukkig lezen we in de psalmen: “Gods vrienden ontvangen het slapend.” Want het gaat er God niet om dat wij, als wij bij Hem zijn, een heleboel moeten presteren. Het gaat er niet om dat wij een stortvloed van woorden gebruiken in onze gebeden. Het gaat God er alleen om dat wij Hem op de eerste plaats zetten.

Dat is wat Jezus vandaag in het evangelie bedoelt als Hij ons oproept om onze familieleden, ja zelfs ons eigen leven te haten. Hij bedoelt dat niet letterlijk: want Jezus zegt op andere plaatsen dat we onze ouders moeten eren en dat we aandacht en zorg moeten hebben voor onze medemensen. Jezus gebruikt op dit moment deze scherpe woorden om aan te geven dat God de eerste plaats mag hebben in ons leven. Maar als we dat serieus doen, wacht ons ook een kruis. “Als iemand zijn kruis niet draagt en Mij volgt, kan hij mijn leerling niet zijn.” Wie Jezus wil volgen dient te proberen op dezelfde manier in het leven te staan als ons grote voorbeeld: Jezus. 

Jezus navolgen wil dan ook zeggen dat wij alles achterlaten en ons kruis opnemen! Kijken wij naar de ontelbare heiligen en laten wij hun voorbeelden volgen: Jezus navolgen door tijd te nemen om zelf barmhartigheid te doen, maar ook door zelf tijd te nemen voor gebed en bezinning in stilte. De heilige Moeder Teresa schreef: “De vrucht van stilte is gebed. De vrucht van het gebed is geloof. De vrucht van het geloof is liefde. De vrucht van liefde is dienstbaarheid. De vrucht van dienstbaarheid is vrede.”

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie