Social Media

Zondag 17 september 2023 – 24e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 06-09-2023

1e lezing: Sir.27,30-28,7  
2e lezing: Rom.14,7-9  
Evangelie: Mt.18,21-35  

 

Goede mensen zijn dienstbaar, ondanks alles

Jezus spreekt in het evangelie van vandaag uitgebreid over goedheid. De wereld kan niet zonder goede mensen. Maar misschien staat onze samenleving ietwat op het verkeerde been. "Voor jezelf opkomen, niet over je laten lopen," zijn adviezen die aan menige jongere worden meegegeven. Ikke, Ikke, ikke. Maar als wij nagaan wat in het leven van Jezus belangrijk is, dan staat bij Hem de dienstbaarheid voorop. Jezus spreekt regelmatig over solidariteit en sociaal gedrag. Daarbij wordt aan de vergeving en de barmhartigheid door Hem een bijzondere plaats toegekend. Want of iemand echt van een ander houdt, dan kun je dat aflezen aan de bereidheid om bij teleurstelling weer vergeving te schenken en iemand een nieuwe kans te gunnen.

Iemand liefhebben van wie je dankbaarheid terugkrijgt, is eigenlijk niet zo moeilijk. Daar doe je het eigenlijk ook voor. Maar iemand liefhebben in wie je bent teleurgesteld, is niet zo vanzelfsprekend. Dan worden mensen meestal hard tegenover elkaar. Wij weten ons bovendien dan nog gebeurtenissen van jaren geleden te herinneren en als wij de kans krijgen, werpen wij dat deze persoon weer voor de voeten of trachten wij alsnog onze gram te halen. Nahouden noemen wij dat. Het helpt echter niet verder.

Goede mensen zijn mensen die kunnen vergeven. “Maar er zijn grenzen,” zo vindt Petrus. “Je moet goed zijn, maar je hoeft niet gek te zijn,” is zijn opvatting. “Hoe vaak moet ik vergeven? Tot 7 keer toe?” Dat mag toch royaal genoeg zijn. Maar Jezus stelt andere richtlijnen: “Niet 7 x maar 70 x 7 maal.” Dit klinkt onredelijk in de oren van wie niet gelooft. Want waarom is de vergeving niet aan grenzen gebonden als de haat en de wraak zich zeker aan geen grenzen houden?

De noodzaak tot vergeving wordt geïllustreerd in het evangelie van vandaag, waarin Jezus spreekt over de grenzeloze vergevingsgezindheid van God, die staat tegenover de egoïstische bekrompenheid van de mens. Jezus verduidelijkt dit met het verhaal van een dienaar, die bij de koning in het krijt staat voor een onwaarschijnlijk hoog bedrag, omgerekend in ons geld: een miljoenenschuld. Zo groot zelfs dat dit bedrag nooit terug te betalen is. De koning heeft dus het recht aan zijn kant om zijn geld terug te eisen. Goedbedoeld zegt die dienaar: "Heb geduld, ik zal alles terugbetalen." Iedereen weet: het is niet terug te betalen. Zelfs de rente is niet te betalen. Ondanks zijn rechten heeft de koning medelijden en scheldt hem dat immens grote bedrag kwijt. Zo is God. Zo is zijn barmhartigheid.

Maar hoe zijn wij? Goede mensen zijn dienstbaar, ondanks alles. Goede mensen zijn kostbaar. Op deze dag danken wij alle goede mensen om wat zij doen. Want wij mogen bouwen op hun trouwe inzet. Zij beleven hun christenzijn met hun hart en ziel en hoofd, maar ook met hun handen en voeten. Zij inspireren tot navolging. Wij danken de vele mensen die onze parochie helpen dragen.

 

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie