Zondag 22 oktober 2023 – 29e Zondag door het jaar | Wereldmissiedag

2e lezing: 1 Tess.1,1-5b
Evangelie: Mt.22,15-21

Wat God toekomt

“Geeft dan aan de keizer wat de keizer toekomt, en aan God wat God toekomt,” zijn de laatste woorden van het evangelie van deze zondag. Als het om het geven aan de keizer gaat, dan gaat het om niets anders dan het betalen van belasting. Belasting betalen, is niet onze grootste hobby en vaak zijn we heel vindingrijk om zo weinig mogelijk belasting te betalen. Een heel andere zaak is natuurlijk aan God geven wat God toekomt. Dat is iets totaal anders, want eigenlijk wordt hier alles van ons gevraagd: heel ons leven in zijn dienst te stellen.

Niet iedereen is geroepen om heel zijn bezit af te geven omwille van de armen, zoals bijvoorbeeld Franciscus van Assisi heeft gedaan en zo zijn er wel meer heiligen die dat konden doen. Anderzijds onze ogen sluiten voor de nood van onze naaste medemens is zeker totaal in strijd met ons christen-zijn. Eenieder van ons moet dat doen wat in zijn of haar bereik ligt. Het afstaan van een tiende deel van je inkomen direct aan je parochie of aan een andere instelling geven, is voor menigeen van ons te veel gevraagd. Er zijn christengemeenten waarbij de gelovigen dat wel schijnen te kunnen.

We mogen hoe dan ook ons hart niet gesloten houden, dus ook onze portemonnee niet. We hebben een verantwoordelijkheid om onze parochiegemeenschap financieel te ondersteunen, maar daarnaast moeten we ook proberen steun te geven aan onze naaste medemens in nood. Daar zijn talloze wegen voor, door bijvoorbeeld regelmatig steun te geven aan de plaatselijke voedsel- en of kledingbank of geldelijk steun te bieden aan missionaire organisaties.

Via de huidige communicatiekanalen kunnen we zelf de keuze maken welke organisaties ons het meest aanspreken om steun te geven, waarbij de hulp zoveel mogelijk rechtstreeks bij de noodlijdenden terecht komen. “Aan God geven wat aan God toekomt”, is voor ieder een persoonlijke keuze en verantwoording. Dat ons hart niet gevoelloos moge zijn voor de vele materiële noden van onze naaste medemens.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie