40 Jaar geleden eerste permanent-diakens gewijd

Geplaatst op: 03-02-2021

Komende zondag 7 februari is het precies 40 jaar geleden dat de eerste permanent-diakens in het bisdom Roermond werden gewijd. Dit waren Sjra Lomme uit Guttecoven, Frits Boreas uit Susteren en Jan Borghouts uit Weert. Van hen leeft alleen Lomme nog, maar vanwege zijn verminderde gezondheid laat hij het jubileum graag in stilte voorbij gaan. Later dit jaar –  op 14 november – hoopt ook Wijnand Beerkens uit Echt zijn 40-jarig diakenjubileum te vieren.

Het ambt van permanent-diaken was veertig jaar geleden nog relatief nieuw. Dat wil zeggen: het bestond in de Vroege Kerk, maar raakte daarna eeuwenlang in de vergetelheid. Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) herstelde het ambt van permanent-diaken. In 1976 besloten de Nederlandse bisschoppen het ambt ook in Nederland toe te laten. Datzelfde jaar ging in het bisdom Roermond de nieuwe opleiding voor permanent-diaken van start. Vijf jaar later werden de eerste diakens gewijd. Inmiddels zijn er in Limburg zo’n honderd permanent-diakens opgeleid.

Een permament-diaken is een zelfstandig ambt in de katholieke kerk. Diakens zijn (gehuwde) mannen, die de eerste wijding ontvangen en op basis daarvan een aantal taken in de kerk mogen vervullen, zoals preken, assisteren in de liturgie en de zorg voor caritas en diaconie in de parochie op zich nemen. “De diaken heeft een heel eigen roeping, hij is het gezicht van de Kerk in het alledaagse leven,” zei toenmalig bisschop Frans Wiertz in 2016 bij het 40-jarig bestaan van de diakenopleiding. “

De opleiding tot permanent-diaken is momenteel onderdeel van het Theologisch Instituut Rolduc. Dit is een weekendopleiding, waaraan ook pastoraal werkers, geestelijk verzorgers, catecheten en catechisten worden opgeleid. Op zaterdag februari houdt de opleiding een open informatie-ochtend.

Meer informatie over de info-ochtend