Social Media

Zondag 19 december 2021 – 4e Zondag van de Advent

Geplaatst op: 16-12-2021

1e lezing: Micha 5,1-4a  
2e lezing: Hebr. 10,5-10  
Evangelie: Lc. 1,39-45

 

Met Maria op weg gaan

Gaat u rond de kersdagen met vakantie of er enkele dagen op uit? Het evangelie van deze zondag spreekt namelijk ook over een uitstapje: Maria bezoekt haar nicht Elisabeth. Een uitstapje maken, op vakantie gaan vergt voorbereiding. Waar gaan wij naar toe, al was het maar om buitenshuis te eten? Er wordt ook zoveel aangeboden. Maria was snel klaar. Zij bezoekt haar nicht Elisabeth en zij trekt daarvoor van Galilea naar Judea. Het blijkt een vreugdevol uitstapje te zijn. En niet alleen de moeders verheugen zich, ook hun ongeboren kinderen: "Zie zodra ik uw groet hoorde sprong het kind van vreugde op in mijn schoot." Het verhaal begint met een schijnbaar alledaags uitstapje maar het eindigt op een veel dieper niveau: "Zalig zij die geloofd heeft dat tot vervulling zal komen wat haar vanwege de Heer gezegd is."

Trekt u er rond de kerstdagen op uit? Het evangelie van deze adventszondag nodigt ons uit op een totaal andere manier op tocht te gaan. In feite worden wij vandaag uitgenodigd Maria te volgen op weg naar haar nicht Elisabeth. Het is immers veel meer dan een gewone tocht die Maria onderneemt. Maria is in verwachting. Zij heeft nog niet lang geleden ja gezegd op de uitnodiging om Moeder van Gods Zoon te worden. Wanneer wij dus met Maria op weg gaan, gaan wij samen met haar die het goddelijk Kind draagt.

Met wie trekt u er de komende kerst op uit? Er wordt ons heel wat aangeboden om Kerstmis op een aangename of zinvolle wijze te vieren. Wat dacht u van een witte kerst in Oostenrijk of een zonnige kerst aan het strand? Wie met Maria op weg gaat, krijgt heel wat anders aangeboden. In feite draagt zij alles wat wij als gedoopte christenen onderweg nodig hebben in haar schoot. Maria, is zij hier niet bij uitstek beeld van de Kerk: Gods volk onderweg? Vandaag wordt u in Maria de Kerk aangeboden om mee op pad te gaan. Zij biedt u geen witte of warme kerst, zij biedt u de Verlosser aan. Op weg gaan met de Kerk betekent op weg gaan met Jezus. Hij biedt ook een reisbestemming aan: God zelf: "Ik ben gekomen Heer om uw wil te doen."

En hier ontdekken wij tegelijk ook een groot verschil met andere kerstuitstapjes. Wanneer wij mensen normaal gesproken een uitstapje maken, bepalen wij zelf het hoe en wanneer. Maria heeft een reis gekozen die is uitgestippeld door Hem die zij draagt: "Waaraan heb ik het te danken dat de moeder van mijn Heer naar mij toekomt"? Zij had zich immers reeds aan God overgegeven: "Zie de Dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw woord." Met Maria op reis gaan, betekent met de Kerk op pad gaan. Dit wil zeggen: op weg gaan met haar die de Verlosser in zich draagt. "Gij zijt gezegend onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot." Het wordt vandaag van Maria gezegd. En deze laatste zondag van de Advent nodigt ons uit om het door Maria heen ook van de Kerk te zeggen. Blijf dus in de buurt van haar, die de Verlosser draagt. Blijf in de buurt van haar, die geroepen is om samen met het kind dat geboren wordt Gods wil in deze wereld te vervullen.

De laatste dagen van de Advent zijn aangebroken. Maria is opnieuw op weg gegaan. Nu samen met Jozef om opnieuw Gods wil in vervulling te doen gaan: "Gij Bethlehem, uit u zal geboren worden die over Israël moet heersen." Waar wij de komende dagen ook heengaan, moge zij aan onze zijde zijn, die als de gelovige bij uitstek opnieuw voor ons de Verlosser ter wereld zal brengen.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie