Social Media

Zondag 30 april 2023 – 4e Zondag van Pasen | Roepingenzondag

Geplaatst op: 26-04-2023

1e lezing: Hand.2,14a.36-41
2e lezing: 1 Petr.2,20b-25  
Evangelie: Joh.10,1-10  

 

Zachtmoedig zijn

Jezus nodigt ons vandaag uit om door Hem, de heilige Deur, binnen te gaan. Maar hoe doe je dat nu? Want blijkbaar zijn er ook anderen die zich als toegangspoorten voordoen, maar het niet zijn. Zij zullen ons dan ook niet het leven brengen, maar dood en verderf zaaien in ons leven.

Hoe kunnen wij Jezus vinden en zo door de enig vruchtbare deur het ware leven binnengaan? Petrus geeft ons een recept aan: “Geduldig verdragen wat gij te lijden hebt om uw goede dagen, dat is het wat God behaagt.” Wij dienen dus zachtmoedig te zijn. En waarom? Omdat Jezus zelf zachtmoedig en nederig was. Hij liet zich vernederen tot de dood op het kruis. “Als men Hem leed aandeed, uitte Hij geen dreigementen. In zijn eigen lichaam heeft Hij onze zonden op het kruishout gedragen.”

Wie dus uit liefde voor de Heer zachtmoedig door het leven tracht te gaan, hij of zij zal gaan ervaren wat het betekent om Jezus te volgen. Wij zullen de kracht ontvangen om aan de zonden af te sterven en te gaan leven voor gerechtigheid. Het is die Jezus, aldus de eerste lezing, die wij door onze zonden gekruisigd hebben, die als enige toegang geeft tot de eeuwige heerlijkheid. Indien wij ons telkens opnieuw omkeren naar Hem, zal Hij zich als de enige heilige Deur aan ons openbaren en zullen wij veilig in- en uitgaan en weide vinden. En dat voedsel zal ons sterken om op onze beurt, in navolging van de apostelen, Jezus uit te dragen als Heer en Christus.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie

Afbeelding: De Bijbel in 1000 seconden