50-Jarig priesterfeest Mgr. Maessen in Beek gevierd

Geplaatst op: 14-07-2024

In de parochiekerk van zijn geboortedorp Beek heeft diocesaan administrator Mgr. René Maessen vandaag gevierd dat hij precies 50 jaar geleden in diezelfde kerk tot priester werd gewijd. Onder de vele aanwezigen waren familieleden, vrienden, klasgenoten en collega-priesters van Mgr. Maessen. Ook hulpbisschop Everard de Jong en oud-bisschop Frans Wiertz waren aanwezig, net als medewerkers van het bisdom en parochianen uit Beek.

Aansluitend aan de eucharistieviering was er een receptie, waarop velen de jubilaris persoonlijk kwamen feliciteren. Mgr. Maessen had ervoor gekozen om zijn gouden priesterfeest bescheiden te vieren. Anderhalve week geleden was er al een kleine interne viering geweest voor het personeel van het bisdom. In zijn feestpredicatie prees Mgr. Jan Vries vooral de grote wijsheid waarmee Mgr. Maessen al die jaren het bisdom en de Kerk in Limburg heeft gediend.

Voor Maessen gold zijn priesterfeest tevens als afscheid van het bisdom. Zijn taak als diocesaan administrator – plaatsvervangend bestuurder van het bisdom – eindigt op 24 augustus met het aantreden van Mgr. Ron van den Hout als nieuwe bisschop van Roermond. In zijn dankwoord aan het einde van de mis zei Mgr. Maessen dat hij mag terugkijken op 50 mooie priesterjaren, mede vanwege de mooie benoemingen die hij in de loop van de jaren heeft gekregen.

Na zijn priesterwijding in 1974 was Maessen achtereenvolgens kapelaan in Voerendaal, pastoor in Kerkrade-Chevremont, deken van Maastricht, vicaris-generaal van het bisdom, enkele jaren monnik en vervolgens deken van Thorn, vicaris voor liturgie en kerkmuziek, vicaris-generaal en diocesaan administrator.