Social Media

Zondag 7 mei 2023 – 5e Zondag van Pasen

Geplaatst op: 26-04-2023

1e lezing: Hand.6,1-7  
2e lezing: 1 Petr.2,4-9  
Evangelie: Joh.14,1-12  

 

In Christus’ voetsporen treden

De tijd van Pasen is al ver gevorderd en hopelijk hebben wij als christenen in deze tijd een duidelijk beeld gekregen van onze diepste identiteit in Christus. Soms vergeten we door de drukte van onze dagelijkse bezigheden dat we geroepen zijn om als vaandeldragers de vreugde van Jezus’ verrijzenis uit te dragen.

In de verrezen Christus zijn we allemaal priesters (algemeen priesterschap van de gelovigen) die dankzeggen voor het heil dat God aan de wereld heeft geschonken. Zo bouwen we aan het Koninkrijk van God. Wij mogen offers brengen, geen brandoffers van rammen en stieren, maar offers van toewijding in dienst van het Koninkrijk van God. Dat kunnen wij doen door onze inzet voor de familie van God alhier, waar waarheid, liefde en rechtvaardigheid regeren. Dat is wat wij christenen te doen hebben uit kracht van ons Doopsel.

De uitdaging is om in het leven van alledag te worden wat we al zijn uit kracht van ons Doopsel. Onze roeping bestaat erin elke dag die liefde in praktijk te brengen waarmee God ons in Jezus heeft liefgehad en die ons heeft omgevormd tot een "uitverkoren volk en een godgewijde natie."

Om ons doel te bereiken, wijst het evangelie van vandaag de weg: dezelfde Jezus die van zichzelf zegt dat Hij "de Weg, de Waarheid en het Leven" is. De leerlingen vonden het moeilijk om te begrijpen dat het volgen van Jezus veel belangrijker was dan het leren van enkele waarheden. Het was moeilijk voor hen om te begrijpen dat het er niet om ging theologie te leren, maar om Jezus te ontmoeten en Hem de gids te laten zijn die hen naar het Koninkrijk van de Vader zou leiden. Kortom, het ging erom in zijn voetsporen te treden.

Vandaag mogen wij ons dat opnieuw voorhouden: christen zijn betekent in de voetstappen van Jezus treden, ons gedragen zoals Hij zou doen, onze broeders en zusters zo liefhebben dat we alles geven, zoals Hij deed. Dat is in het dagelijks leven niet altijd gemakkelijk. Vandaag de dag hebben we te maken met problemen en situaties die anders zijn dan die van Jezus en zijn leerlingen. Maar dat is juist onze uitdaging: creatieve oplossingen vinden, in lijn met het Koninkrijk, wanneer we problemen tegenkomen. Zoals de apostelen deden in de eerste Kerk, toen ze zagen dat een groep van de gemeenschap, de weduwen van de Grieken niet de aandacht kreeg die ze zouden moeten krijgen. Ze losten het probleem meteen op door een groep op te richten die voor hen zorgde: de diakens.

Zo moeten we onze navolging van Jezus beoefenen: proberen oplossingen te bieden voor de problemen die we tegenkomen, ons altijd afvragen: wat zou Jezus doen in een situatie als deze? En ons laten leiden door de Geest.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie