Social Media

Zondag 12 februari 2023 – 6e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 01-02-2023

1e lezing: Sir.15,15-20  
2e lezing: 1 Kor.2,6-10
Evangelie: Mt.5,17-37 of 20-22a,27-28.33-34a.37  

 

Trouw blijven

De lezingen van deze zondag zijn nogal stevig en misschien alleen al het herlezen ervan zou ons tot een stille bezinning kunnen brengen. Misschien zijn we geschokt door het evangelie, door de heftige woorden van Jezus. Ons geloof is echter niet iets van vrome praat en zoetsappigheid. Jezus navolgen, waartoe wij zijn geroepen, leidt tot een levenswijze die haaks staat op het gedachtengoed van onze tijd.

Onze liberale en geseculariseerde wereld heeft niet veel op met de wijze waarop Jezus ons een spiegel voorhoudt. Hebben we opgemerkt, hoe vaak Jezus zegt: “Maar Ik zeg u…”. Het vraagt van ons een ommekeer, een radicale breuk met deze tijdsgeest. Het antwoord op Jezus’ woorden “Ik zeg u…” leidt tot een verandering in ons leven. Het antwoord is ‘de liefde’.

Niet de liefde zoals de wereld die kent, maar een werkelijke doorleefde liefde zoals Jezus deze heeft voorgeleefd. Het is een kruis dragende liefde. Hij heeft ons een goddelijke wijsheid gegeven, die verborgen was, het geheime plan, door God van alle eeuwigheid ontworpen en bestemd voor onze verheerlijking. Het kruis is voor ons de ultieme wijsheid, die ons voert tot de eeuwige heerlijkheid.

Wij hoeven niet bevreesd te zijn voor wat deze tijd of de nabije toekomst ons brengt. Wanneer wij trouw blijven aan Hem, door ons te houden aan zijn geboden, dan mogen we ons geborgen weten in Hem. Wat de machthebbers van deze wereld er ook van denken; wij mogen bij de Heer bescherming vinden en een veilige toevlucht.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie