Social Media

Zondag 9 mei 2021 - 6e zondag van Pasen

Geplaatst op: 06-05-2021

1e lezing: Hand.10,25-26.34-35.44-48
2e lezing: 1 Joh.4,7-10
Evangelie: Joh.15,9-17  

 

Dat gij elkaar liefhebt

"Dit is mijn gebod, dat gij elkaar liefhebt zoals Ik u heb liefgehad." Als we deze woorden van Christus horen, dan lijkt dat in eerste instantie best wel gemakkelijk en goed te doen. Liefde is namelijk een onderwerp dat bij veel mensen goed ligt. Maar wat wil dat nu concreet zeggen, dat we elkaar lief moeten hebben? Als we kijken naar het leven van de apostelen; dan zien we dat zij hun hele oude leven hebben omgegooid. Ze ontvingen van Jezus zicht op een nieuw ideaal, waar ze alles voor opgaven en verkondigden voortaan Jezus’ Blijde Boodschap.

Het vraagt veel moed om het oude los te laten en iets nieuws te beginnen. Bijna alle mensen hebben wel een ervaring van liefde; bijvoorbeeld liefde van ouders of liefde voor een geliefde. Jezus liet liefde zien doordat Hij voor de mensen tot het uiterste ging. Zo toonde Hij dat er een God van liefde is voor de mensen en dat ware liefde in staat is om zichzelf te geven. Deze schenkende liefde is ook te herkennen bij de apostelen, bij de heiligen en ook bij ons. Ook wij kunnen op onze plek ons geven voor de ander, voor het welzijn van de ander. Liefhebben hoeft niet te moeilijk of gecompliceerd te zijn; het heeft juist te maken met keuzes in het leven. De keuze om trouw te blijven in een relatie. De keuze om je kinderen of kleinkinderen te vergeven als ze een keer een misstap begaan hebben. De keuze om een ander in nood te helpen. De keuze om als ouders ondanks vermoeidheid toch klaar te staan voor de kinderen. De keuze om op de vrije dag toch nog tijd te besteden aan een goed doel etc.

Het is de liefde die van God komt, die ons daartoe aanzet. Zoals Jezus zegt: “Zoals de Vader Mij heeft lief gehad, zo heb ook Ik u lief gehad.” En even later: “Dit is mijn gebod, dat gij elkaar lief hebt, zoals Ik u heb liefgehad.” De relatie tussen God de Vader en God de Zoon is dus het ultieme, het hoogste voorbeeld voor ons mensen. Een en al liefde. Geen liefde die op zichzelf gericht is, maar liefde voor en tot de ander.

Dat vieren we ook vandaag op Moederdag. Wij danken voor alle moederliefde en denken aan hoezeer zij zichzelf heeft gegeven voor een gelukkig gezinsleven. Hoe ze dag in, dag uit voor ieder klaar stond, opdat ieder onbezorgd hun leven konden opbouwen.

Gods liefde voor ons is een liefde die zichzelf wegschenkt aan de ander. Laten ook wij proberen die houding eigen te maken. Komende donderdag vieren we het hoogfeest van Hemelvaart; Jezus is ons de weg voorgegaan naar de hemel. Laten we Hem navolgen in een gelukkig leven met elkaar dat voltooid mag worden bij God. Dat we met alle keuzes die we ieder dag maken, laten zien dat we christenen zijn; niet zozeer van buiten, maar van binnen!

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie