Social Media

Zondag 27 februari 2022 – 8e Zondag door het jaar

Geplaatst op: 23-02-2022

1e lezing: Sir.27,4-7
2e lezing: 1 Kor.15,54-58  
Evangelie: Lc.6,39-45  

 

Om fouten te vinden gebruik je een spiegel, geen vergrootglas 

Carnaval laat ons wat ontspannen afstand nemen van de ernst in de wereld. De problemen rond de coronacrisis hebben ons allemaal getoond hoe kwetsbaar we zijn als mensen. Het evangelie van deze achtste zondag en carnaval passen goed bij elkaar. Het evangelie nodigt ons uit om onszelf eens af te vragen wat ons ertoe beweegt een naaste te willen corrigeren. De liefde adviseert ons dat als je fouten zoekt, een spiegel te gebruiken in plaats van een vergrootglas of een verrekijker. Niets schijnt voor de mens zo moeilijk te zijn als zijn eigen fouten te herkennen en te aanvaarden. We leven allemaal met onze eigen splinters, balken en blinde vlekken. Maar bemoedigend zegt Jezus ons, als het hart goed is dan zijn de vruchten ook goed.

Het is goed om ons zelf regelmatig af te vragen wat ons ertoe beweegt een naaste te corrigeren. In de wereld van de media horen we helaas veel negatiefs over personen en situaties en worden zaken soms flink gedramatiseerd. In de eerste lezing horen we hoe men het boze van de mens ontdekt in het spreken. Ook de mens wordt beproefd door wat hij zegt in het gesprek en aan de woorden van de mens herkent men zijn gezindheid. In de vastentijd zijn we uitgenodigd om bewust dankbaar te zijn en meer te bidden. In het gebed ontvangen wij vergeving en krijgen wij Goddelijke impulsen om ons leven positief bij te stellen. Ook opent het gebed ons hart voor de nood van anderen en door het gebed leggen wij ons leven open voor God. Het gebed maakt ons vrij van angst en zorgen in de zekerheid en het vertrouwen dat God zal zorgen voor alles wat we echt nodig hebben.

Carnaval of Vastenavond is sterk verbonden met het katholieke vasten. Over drie dagen vieren wij Aswoensdag. Nog steeds een verplichte vasten- en onthoudingsdag. Veertig dagen waarin we Jezus’ lijden en sterven gedenken. Veertig dagen waarin we ons voorbereiden op het grote feest van Pasen, het feest van Jezus’ verrijzenis. Maar voordat we dat gaan doen, is het goed om in dankbaarheid van Gods goede gaven te genieten. Want zegt ons de prefatie duidelijk en helder: “Om heil en genezing te vinden zullen wij U danken altijd en overal.” Wat willen we nog meer?