‘Aandacht voor mensen belangrijk in armoedebestrijding’

Geplaatst op: 29-02-2024

De zorg voor de allerarmsten stond maandag 26 februari centraal tijdens een bijeenkomst van de Diocesane Pastorale Studiegroep. Dominee Ron van der Spoel vertelde op boeiende wijze over zijn werk voor het project ‘Geloven in de buurt’ van het Leger des Heils in Maastricht. "Aandacht hebben voor mensen is het belangrijkste."

De Diocesane Pastorale Studiegroep bestaat uit de leden van de voormalige Diocesane Pastoraal Raad. Deze is na het ontslag van de bisschop vorig jaar augustus officieel opgeheven. Onder de naam studiegroep komen de leden toch regelmatig bij elkaar om met de bisdomstaf informeel van gedachten te wisselen, maar zonder de formele adviesfunctie.

In afwachting van de benoeming van een nieuwe bisschop is er dit voorjaar een reeks lezingen gepland voor leden van de DPS en hun introducées. Maandag 26 februari ging het over diaconie en de zorg van de kerk voor de allerarmsten. Dominee Van der Spoel is predikant bij de Waalse Kerk in Maastricht en geestelijk verzorger in de gevangenissen van Sittard en Roermond. Daarnaast is hij betrokken bij het buurtwerk van het Leger des Heils. Van daaruit heeft hij meegewerkt aan het opzetten van buurtwinkels, waar mensen kunnen binnenlopen voor een gesprek, voor hulp bij het invullen van formulieren of goedkoop tweedehands kleding kunnen kopen. Het Leger des Heils heeft momenteel zeven van dit soort locaties in Zuid-Nederland.

Van der Spoel legde uit dat het voor veel mensen aan de onderkant van de samenleving erg moeilijk is om uit de armoedesituatie te komen. Ze worden vaak geboren in gezinnen met een achterstand, daardoor hebben ze vanzelf minder kansen in het onderwijs en op een baan en daardoor blijven ze in de vicieuze cirkel van armoede hangen. “Ik werk al vele jaren als predikant, maar totdat ik in Maastricht dit buurtwerk ging doen, was ik mij niet bewust van de schrijnende situaties,” aldus Van der Spoel.

Hij ziet hierin een belangrijke rol voor de kerken weggelegd: “Wij kunnen de armoede niet oplossen, maar we kunnen wel iets doen dat de overheid niet kan: aandacht hebben voor mensen. Als je het vertrouwen eenmaal gewonnen hebt, kun je mensen ook verder helpen.” Volgens Van der Spoel kunnen parochies al veel bereiken door hun deuren open te stellen en mensen liefdevol te ontvangen.”