Vrijdag 16 mei

Academie Rolduc: Zuster Thererse Anne O.P. over eucharistie, gebaren en gedachtenis

Hoe kunnen de gebaren van de liturgie ons helpen om het mysterie van de eucharistie beter te begrijpen? Daarover gaat de lezing van zuster Therese Anne O.P. voor Academie Rolduc op vrijdag 16 mei.

Hoe kunnen de gebaren van de liturgie ons helpen om dieper in het mysterie te duiken en een bijdrage leveren aan ‘de vurige wens van onze moeder de Kerk ‘dat alle gelovigen worden gevormd tot die volledige, bewuste en actieve deelname aan de liturgische vieringen’ (2e Vaticaans concilie, Sacrosanctum Concilium 14)? Door enkele gebaren van de liturgie zien we de patroon van de gave: God geeft en wij antwoorden daarop.

Dit patroon van de gave zien we ook terug in de menswording en het offer van Jezus Christus. Hoe is het offer van Christus op Calvarie verwezenlijkt in de liturgie? En hoe kunnen wij deel uitmaken van dit offer en antwoorden op de gave? Breng uw Catechismus van de Katholieke Kerk mee als we twee gebaren van de liturgie en hun verbinding met de anamnese (gedachtenis) verkennen.

Zr. Theresa Anne O.P. is dominicanes van Sint-Cecilia. Ze komt oorspronkelijk uit de V.S. en woont sinds 2014 in Sittard. Zij heeft theologie gestudeerd aan de Pontifical Faculty of the Immaculate Conception at the Dominican House of Studies in Washington DC en is werkzaam op het gebied van catechese, catechistenvorming en evangelisatie.

Aanvang: 19:00 uur
Plaats: Rolduc
Inleider: Zr. Theresa Anne O.P.
Entree: € 5,- (ter plekke te voldoen)
Aanmelden vooraf via: academie@rolduc.nl