Vrijdag 28 maart

Academie Rolduc: Kris De Brabander over het concilie van Nicea

In 2025 herdenken wij dat 1700 jaar geleden (in 325) het eerste oecumenisch concilie heeft plaatsgevonden in Nicea. Pater norbertijn Dr. Kris De Brabander spreekt hierover tijdens een lezing van Academie Rolduc op vrijdag 28 maart.

1700 jaar is zeer lang geleden, maar daarom niet minder relevant. Al was het maar omdat onze geloofsbelijdenis daar vorm gekregen heeft. Daarom wil ik met u teruggaan in de tijd en nagaan wat de aanleiding is geweest tot deze voorname bijeenkomst van bisschoppen. Waarover ging dit concilie eigenlijk? Wie waren de hoofdrolspelers in de aanloop ervan? Welke theologische visies hebben ze gepropageerd en waarom heeft dit de wereldkerk zo tot verdeeldheid gebracht? En is het waar dat dit concilie het dogma van de Drie-eenheid heeft ‘uitgevonden’? Wat waren de gevolgen van deze hoge vergadering en heeft die ook de eenheid kunnen herstellen?

In deze lezing proeven we dus van een stukje theologiegeschiedenis, zodat we beter kunnen begrijpen wat de inhoud van ons geloof is en hoe we daartoe gekomen zijn. Na deze avond bekijkt u de geloofsbelijdenis in het een heel ander licht!

Dr. Kris De Brabander (*1964, Etterbeek (B)) is norbertijn van de Onze-Lieve-Vrouwabdij van Tongerlo (B). Van 1984 tot 1990 volgde hij zijn studies filosofie en theologie aan het Centrum voor Kerkelijke Studies (Leuven). Vervolgens studeerde hij van 1990 tot 1993 patristiek aan het Institutum Patristicum Augustinianum (Rome) en behaalde hij in 2003 een doctoraat in de theologie aan het Pontificio Ateneo San Anselmo (Rome). In 2006 richtte hij mee het Leerhuis van de Kerkvaders (Gent) op, waar hij ook lesgever is. Vanaf 2007 is hij ook redactielid van het tijdschrift Communio. In 2016 werd hij tevens docent aan het Grootseminarie Rolduc. In zijn abdij vervult pater De Brabander de functies van prior, econoom en cantor.

Aanvang: 19;00 uur.
Plaats: Rolduc
Inleider: pater Dr. Kris de Brabander
Entree: € 5,- (ter plekke te voldoen)