Actie 'Limburg helpt Oekraïne' gaat door

Geplaatst op: 05-04-2023

De inzamelingsactie ‘Limburg helpt Oekraïne’ gaat voorlopig door. De initiatiefnemers hadden aanvankelijk gepland om dit alleen in de wintermaanden te doen, maar omdat ze zoveel positieve reacties onder andere vanuit parochies en protestantse kerken krijgen, wordt de actie zeker tot eind mei voortgezet.

“De oorlog gaat door, nou dan wij ook,” laat de woordvoerster van de organisatie weten. Wel wordt de focus verlegd van kleding naar meer ander hulpgoederen. Ook hopen de initiatiefnemers op meer financiële giften om gericht goederen te kunnen kopen en die naar Oekraïne te brengen. De actie blijft zich richten op zieken- en kindertehuizen en vanaf nu ook op gaarkeukens in Odessa en omstreken. “De respons is zo overweldigend en vaak zo onverwacht, dat je af en toe toch weer in de goedheid van de mensen gelooft. Vaak zelfs,” aldus de initiatiefneemster.

Gevraagde goederen
'Limburg helpt Oekraïne' vraagt op dit moment om de volgende goederen:

• Geen kleding meer, daarvan is voldoende ingezameld

Wel:

• Slapen: slaapzakken, fleece dekens, stretchers en dunne afwasbare matrassen;
  • Verzorging: luiers, maandverband, tampons, verbandmateriaal, EHBO- materiaal, incontinentiemateriaal, drogisterijartikelen (shampoo, tandpasta, zeep);
  • Medicijnen: paracetamol, ibuprofen, verkoudheid medicatie;
  • Voedsel: houdbaar kant en klaar voedsel (blik, pakken of gedroogd), snacks zoals wafels, peperkoek, energierepen, drinkwater en melk in pakken, dierenvoeding (enkel droogvoer)
  • Babygoederen: babymelkpoeder, potjes voeding, luiers, babykleding;
  • Algemene goederen: (hoofd)lampen incl. batterijen, oplaadstations, powerbanks, batterijen, kaarsen, warmwaterzakken, plastic bekers en soepkommen, bestek, waterfiltersystemen, thermoskannen, generatoren, kachels.

Inleveren goederen
Inleveren van goederen kan elke zaterdag van 10 tot 14 uur in de hal in de Plankastraat 1a, te Valkenburg.

Donaties
Financiële bijdragen kunnen nog steeds overgemaakt worden naar: Stichting Sociaal Medische Hulpverlening aan Oost-Europa (ANBI) te Meerssen: NL58 RBRB 0943 2307 72 onder vermelding van Limburg helpt Oekraïne