Actie ‘Limburg helpt Oekraïne’ loopt goed

Geplaatst op: 02-03-2023

De onlangs gestarte inzamelingsactie ‘Limburg helpt Oekraïne’ loopt goed. Ondanks de tweede inzameling voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije, die vlak erna op gang kwam. Komende week wordt voor de vierde keer een vrachtwagen gevuld met spullen die naar Oekraïne worden gebracht. De initiatiefnemers zijn erg enthousiast over de hulp die ze van parochies en kloosters krijgen.

De actie ‘Limburg helpt Oekraïne’ ging begin februari van start om mensen, die in Oekraïne te lijden hebben van de gevolgen van de oorlog, door de winter te helpen. Er kwam een oproep om goederen als voedsel, medicijnen en kleding in te zamelen. Vlak daarna vond in Turkije en Syrië de grote aardbeving plaats, waarvoor eveneens inzamelingsacties op gang kwamen. Toch zegt een van de initiatiefnemers niet de indruk te hebben dat er daarom minder aan Oekraïne wordt gegeven. “Wij waren heel specifiek in de spullen die graag wilden verzamen en die krijgen we ook binnen.”

Volgens haar zijn het ook overwegend kwalitatief goede spullen en geen ‘rommel’, zoals recentelijk bij andere inzamelingsacties werd ingeleverd. “Alleen de financiële giften blijven iets achter, mogelijk heeft dat wel met de inzameling voor de aardbevingsslachtoffers te maken.” De actie ‘Limburg helpt Oekraïne’ is ontstaan uit een samenwerkingsverband van enkele stichtingen, scholen, kerken en betrokken burgers. Het bisdom ondersteunt de actie en heeft alle parochies en kloosters gevraagd dit ook te doen. De actie blijft voorlopig doorgaan. Goederen en giften zijn nog steeds welkom. Op de facebookpagina 'Limburg helpt Oekraïne' zijn de vorderingen van de actie te volgen.

Gevraagde goederen

De hulpgoederen die worden gevraagd, zijn specifiek om te voorkomen dat er onnodige of onbruikbare spullen worden verzameld. De gevraagde hulpgoederen zijn als volgt:

• Slapen: slaapzakken, fleece dekens, stretchers en (dunne afwasbare) matrassen;
  • Verzorging: luiers, damesverband, verbandmateriaal, EHBO-materiaal, incontinentiemateriaal,drogisterijartikelen (shampoo, tandpasta, zeep)
  • Medicijnen: paracetamol, ibuprofen, verkoudheid medicatie;
  • Voedsel: babyvoeding, potjes voeding, houdbaar kant en klaar voedsel (blik, pakken of gedroogd); snacks zoals wafels, peperkoek, energierepen; drinkwater en melk in pakken of flessen;
  • Kleding: gewassen en intacte warme winterkleding voor volwassenen, baby en kind (jassen, truien, broeken, mutsen, sjaals en wanten), nieuwe sokken en (thermo) ondergoed. AUB geen zakken oude kleding inleveren!
  • Algemene goederen: (hoofd)lampen inclusief batterijen; oplaadstations; powerbanks; batterijen; kaarsen; warmwaterzakken; plastic en soepkommen, bestek; waterfiltersystemen; thermoskannen; generatoren; kachels

Inzamelplekken

• Kloosterkerk Valkenburg (elke donderdag van 14 tot 16:30 uur).
  • Sint-Nicolaas- en Barbarakerk in Valkenburg (elke vrijdag van 10 tot 13 uur).
  • Palankahal in Valkenburg (elke vrijdag van 13 tot 16 uur en elke zaterdag van 10 tot 16 uur).
  • Sint-Janskerk in Maastricht (op de vrijdagen 10, 17, 24 februari en 10 en 24 maart van 13 tot 15:30 uur).

Daarnaast zijn er ook parochies en kloosters die op vaste tijdstippen ruimtes openstellen voor het inleveren van de goederen.

Giften

Financiële bijdragen zijn ook van harte welkom. Deze kunnen worden overgemaakt naar rekeningnummer NL58 RBRB 0943 2307 72 van Stichting Sociaal Medische Hulpverlening aan Oost Europa (ANBI) in Meerssen o.v.v. Limburg helpt Oekraïne.