Priester André Lemmens overleden

Geplaatst op: 16-07-2024

Op 5 januari overleed in Wutöschingen (D) de priester André Lemmens.

Hij werd op 26 juni 1943 in Grevenbicht geboren en ontving op 29 maart 1969 in Roermond zijn priesterwijding. Daarna kreeg hij een opdracht tot een studie pastoraaltheologie afdeling catechese op de Katholieke Universiteit Nijmegen, werd hij tevens docent catechese op een aantal middelbare scholen en was hij weekendassistent in de parochie O.-L.-V. van Altijddurende Bijstand in Kunrade. In 1972 werd hij benoemd tot priesterassistent, en een jaar later tot kapelaan, van de H. Martinusparochie in Linne. In 1975 werd hij student in Bonn en in 1976 werd hij geheel vrijgesteld voor deze studie, maar bleef docent catechese. In 1977 werd hij benoemd tot subregent en docent pastoraaltheologie (catechetiek) aan Grootseminarie Rolduc. In 1980 volgde zijn promotie te Bonn, en wel magna cum laude. Van 1980 tot 1984 had hij een parttime benoeming als bisschoppelijk gedelegeerde voor het basis- en kleuteronderwijs, PEDAC en KLOS en van 1988 tot 1990 werd hij tevens benoemd tot administrator van de parochie H. Petrus en Maria Tenhemelopneming in Chevremont. In 1990 werd hij tevens benoemd tot directeur van het congrescentrum Rolduc én tot gewoon hoogleraar voor toegepaste pastoraaltheologie aan het toenmalige MEDO-instituut te Rolduc. In augustus van datzelfde jaar kreeg hij ontslag als conrector en docent aan het grootseminarie en als hoogleraar aan het MEDO te Rolduc. Vanaf 1991 volgde een benoeming tot administrator van de parochies Gurtweil en Aichen in het aartsbisdom Freiburg (D).

Op woensdag 9 januari is om 19 uur rozenkransgebed in de parochiekerk Sankt Sebastian te Aichen. Op donderdag 10 januari is om 19 uur rozenkransgebed in de parochiekerk van Sankt Simon Judas Thaddeus te Gurtweil. Op vrijdag 11 januari is in laatstgenoemde parochiekerk om 14 uur rozenkransgebed en aansluitend om 14.30 uur de plechtige uitvaartdienst, waarna hij begraven wordt in het priestergraf aldaar.