Avond over parochievitalisering met Sant’Egidio

Geplaatst op: 17-05-2023

Diverse bewegingen in de Kerk hebben hun eigen aanpak om parochies te vitaliseren. Een daarvan is de internationale gemeenschap Sant’Egidio. Op donderdag 25 mei is er in Nieuwstadt een presentatie over het werk en de missie van deze gemeenschap. Dirk van der Goten uit Antwerpen geeft dan een inleiding over de beweging in het algemeen, haar geschiedenis en haar spiritualiteit. Ook vertelt hij over zijn verbondenheid met de gemeenschap en wat deze voor hem betekent.

De presentatie van Sant’Egidio past in een serie avonden over parochievernieuwing. Sinds begin februari komt een groep mensen regelmatig samen tijdens vormingsavonden rond het thema parochievitalisering. De avonden zijn bedoeld om mensen die met vitalisering in de parochie aan de slag willen, bagage mee te geven om in de parochies uit te delen. De avonden hebben zowel een praktisch als een getuigend karakter.

Groepen en gemeenschappen die het evangelie leven en doorgeven presenteren zich. Op 25 mei is dit Sant’Egidio en op 1 juni gaat het over straamissies. De avonden zijn bedoeld om ‘best practices’ en beproefde pastorale methoden te delen. Daarbij gaat het enerzijds om pastorale initiatieven die de mogelijkheid bieden om met nieuwe mensen en randkerkelijken in contact te komen, alsook om initiatieven die mensen de kans geven om verder te groeien in geloof, gebed en gemeenschapsvorming.

Sant’Egidio begon tijdens de zomer van het revolutiejaar 1968, toen de 18-jarige Romeinse student Andrea Riccardi dacht: “We hebben behalve het ‘Rode Boekje’ ook nog een ander boek: de Bijbel. Als je de wereld wilt veranderen, dan begint dat met de bekering van je eigen hart.” Vanuit deze gedachte groeide de katholieke Gemeenschap van Sant’Egidio. Nu 55 jaar later is deze ‘familie’ verspreid over 70 landen en omvat zo’n 70.000 leden. Het DNA van de gemeenschap omvat de drie ‘P’s’: Prayer, Poor and Peace - gebed, armen en vrede. De beweging is wars van vergaderen. Ze stelt het evangelie en de ‘ontmoeting van hart’ centraal.

Heeft u interesse om aan te sluiten bij de avond, dan bent u welkom van 19.30 u. tot 21.30 u. in het parochiehuis op de Millenerstraat 3 in Nieuwstadt. Graag wel vooraf even aanmelden.