Benoemingen Bisdom Roermond

Geplaatst op: 03-10-2021

Dit weekeinde is in diverse parochies bekend gemaakt dat enkele priesters een nieuwe benoeming en/of eervol ontslag hebben gekregen. Het betreft pastoor Harrie Broers van Munstergeleen, die om gezondheidsredenen terugtreedt en kapelaan Marco Bodden, die een studieopdracht heeft gekregen.

Dekenaat Sittard
De zeereerwaarde heer Harrie Broers treedt om gezondheidsredenen terug als pastoor van de parochie H. Pancratius in Munstergeleen en de parochie Christus Koning en H. Antonius van Padua in Sittard. Dat is dit weekeinde in de betreffende parochies bekend gemaakt. Broers gaat met vervroegd emeritaat. Harry Broers (1960) werd in 1988 tot priester gewijd. Daarna werkte hij als kapelaan in Horst en Weert. Vervolgens was hij vijf jaar pastoor in Herten en sinds 1995 pastoor van Munstergeleen en later ook van twee parochies in Sittard-Zuid, die onder zij leiding fuseerden. Pastoor Broers was ook vicepostulator in het proces dat in 2007 leidde tot de heiligverklaring van pater Karel Houben uit Munstergeleen. Broers wordt vooralsnog opgevolgd door deken Rob Merkx van Sittard, die tot administrator (= waarnemend pastoor) is benoemd.

Dekenaat Thorn
De weleerwaarde heer Marco Bodden is met ingang van 1 oktober gestopt als kapelaan van het parochiecluster Emmaüs, dat de dorpen Thorn, Wessem, Ell, Ittervoort, Neeritter, Hunsel, Heel en Beegden omvat. Dat is dit weekeinde in de betreffende parochies bekend gemaakt. Bodden is voorlopig vrijgesteld van parochiewerk om geestelijke zorg binnen instellingen te onderzoeken. Hij gaat hiervoor een universitaire opleiding volgen en tegelijkertijd meewerken met de geestelijk verzorgers van Daelzicht en Koraal, twee instellingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Kapelaan Bodden werd in 2004 tot priester gewijd. Hij werkte als kapelaan in diverse parochies in de Roerstreek en in de samenwerkende parochies van Born en omgeving. Sinds 2015 was hij kapelaan in het cluster Emmaüs in het dekenaat Thorn.