Benoemingen in het bisdom Roermond

Geplaatst op: 02-02-2022

Een aantal priesters en diakens in de dekenaten Gulpen, Heerlen, Roermond, Susteren en Venlo heeft een nieuwe benoeming en/of eervol ontslag gekregen. Aangevuld bericht!

Dekenaat Gulpen

De hoogeerwaarde heer Paul Bronneberg is met ingang van 1 januari tevens benoemd tot pastoor van de paroches H. Agatha in Eys, H. Dionysius in Nyswiller en H. Cunibertus in Wahlwiller. Deze parochies waren vacant door het emeritaat van pater Ton Reijnen c.ss.r. Deken Bronneberg behoudt daarnaast zijn overige taken als pastoor en deken in het dekenaat Gulpen.

De weleerwaarde heer Marthoma Alexander is met ingang van 1 januari tevens benoemd tot kapelaan van de parochies H. Agatha in Eys, H. Dionysius in Nyswiller en H. Cunibertus in Wahlwiller. Hij behoudt zijn overige taken als kapelaan in Gulpen en Wylre en in samenwerkingsverband Epen, Mechelen en Slenaken.

De eerwaarde heer Vins Vincent is met ingang  1 januari tevens benoemd tot diaken-assistent van de parochies H. Agatha in Eys, H. Dionysius in Nyswiller en H. Cunibertus in Wahlwiller. Hij behoudt zijn overige taken als diaken in Gulpen en Wylre en in samenwerkingsverband Epen, Mechelen en Slenaken.

De zeereerwaarde pater Wiel Eggen s.m.a. krijgt met ingang van 27 april aanstaande eervol ontslag als pastoor van de parochie H. Kruisverheffing in Cadier en Keer, vanwege het bereiken van zijn 80e levensjaar. Pater Eggen is dan weer ter beschikking van zijn religieuze overste.

Dekenaat Heerlen

De eerwaarde heer Ton Jegerings heeft met ingang van 15 januari eervol ontslag gekregen als diaken-assistent van de parochiefederatie Heerlen-Noord, die de parochies H. Cornelius, H. Paulus, Christus Koning, H. Gerardus Majella, H. Antonius van Padua, H. Hart van Jezus, HH Martelaren van Gorcum, H. Geest en H. Drievuldigheid omvat. Diaken Jegerings is gestopt met zijn werk in de parochie om zich meer te kunnen concentreren op zijn taak bij het woonwagenpastoraat.

Dekenaat Roermond

De zeereerwaarde pater drs. Karel Weerkamp c.s.s.r. wordt met ingang van 12 mei voor twee jaar herbenoemd tot pastoor van de federatie bestaande uit het rectoraat O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming (Kapel In ‘t Zand) en de parochie H. Jozef (Kemp) in Roermond. Pater Weerkamp hoopt op die datum zijn 75e levensjaar te bereiken, de leeftijd waarop pastoors kerkrechtelijk hun ontslag indienen. Het bisdom maakt graag gebruik van het aanbod van pater Weerkamp om nog minstens twee jaar aan te blijven.

Dekenaat Susteren

De zeereerwaarde heer drs. Bert Mom is met terugwerkende kracht vanaf 15 september 2021 de enige pastoor van de parochiefederatie i.o. Echt en omliggende dorpen. Mom was tot die datum pastoor in solidum (dat wil zeggen lid van een team van pastoors) en om het jaar moderator van dezelfde federatie. Maar door de benoeming van pastoor Rainer Kanke tot pastoor van de stadsparochie Geleen met ingang van 15 september is Mom voortaan de enige pastoor van de parochies HH. Landricus en Edith Stein in Echt, H. Judocus in Sint-Joost, O.-L.-V. Onbevlekt Ontvangen in Pey, O.-L.-V. Moeder der H. Hoop in Maria-Hoop, O.-L.-V. Onbevlekt Ontvangen in Koningsbosch. Zijn benoeming is nu officieel bekrachtigd.

Dekenaat  Venlo

De hoogeerwaarde heer deken Mgr. Jos Spee is met ingang van 1 februari tevens benoemd tot pastoor van de parochies H. Michael en H. Nicolaas in Venlo. Hij neemt de taken over van pastoor Tjeu Kunnen, die onlangs overleed. Spee behoudt zijn overige taken als pastoor van de federatie Venlo-Stad en als deken van Venlo.