Benoemingen maart 2019

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets heeft de volgende personen een pastorale benoeming c.q. ontslag uit een pastorale functie verleend

Dekenaat Schinnen

De hoogeerwaarde heer Jack Honings is benoemd tot pastoor-deken van Schinnen. Hij was tot nu toe pastoor van de parochiefederatie Maastricht Zuid-West (Wolder, Daalhof en Mariaberg). Naast deken wordt Honings ook pastoor van de parochies H. Dionysius in Schinnen en H. Petrus Canisius in Puth. Op termijn komen daar in het kader van een voortschrijdende samenwerking wellicht nog een of meer parochies bij. De datum waarop Honings wordt geïnstalleerd, moet nog worden vastgesteld. In Schinnen wordt Honings de opvolger van oud-deken Mgr. drs. Jos Schreurs, die begin vorig jaar met emeritaat ging. Omdat het bisdom Roermond bijna een jaar geen bisschop had, kon er niet eerder een nieuwe deken worden benoemd. De 52-jarige Jack Honings komt uit Susteren. Na zijn opleiding aan het grootseminarie Rolduc werd hij in 1996 tot priester gewijd. De afgelopen vijf jaar was Honings pastoor van de parochiefederatie Maastricht Zuid-West. Daarvoor werkte hij als pastoor in de Roerstreek (Posterholt, Herkenbosch, Melick en Sint-Odiliënberg) en als kapelaan in Maastricht, Brunssum, Horst en Melderslo.

Dekenaat Kerkrade

De zeereerwaarde heer Frank Sweer is met ingang van 1 januari 2019  benoemd tot pastoor van de parochie O.-L.-Vrouw Altijddurende Bijstand in de Kerkraadse wijk Heilust. Sweer was al administrator (waarnemend pastoor) van deze parochie. De benoeming tot pastoor maakt deel uit van het samenwerkingwerkingsproces van alle parochies in Kerkrade-West. Met ingang van 1 januari hebben de parochies H. Jozef (Kaalheide), H. Martinus (Spekholzerheide), O.-L.-Vrouw van Lourdes (Gracht), O.-L.-Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Terwinselen) en O.-L.Vrouw Altijddurende Bijstand (Heilust) één gezamenlijk kerkbestuur.

De zeereerwaarde pater Jan Bos S.M.M. is met ingang van 10 januari 2019 eervol ontslagen als rector van de Hamboskliniek in Kerkrade, waaraan hij sinds 1 januari 2001 verbonden was. Ook bood hij zijn diensten in de Lückerheidekliniek. Pater Bos is met emeritaat gegaan.

Bisdom Roermond

De hoogeerwaarde pater Ton Storcken S.M.A. is opnieuw benoemd tot bisschoppelijk gedelegeerde voor de interreligieuze dialoog. Pater Storcken vervulde deze taak ook al onder bisschop Wiertz. De benoeming geldt voor de duur dat pater Storcken lid blijft van het kathedraal kapittel.