Pastorale benoemingen voortaan voor zes jaar

Geplaatst op: 16-07-2024

Benoemingen van priesters en diakens in het bisdom Roermond worden voortaan in principe voor zes jaar verleend. Tegen het einde van die periode wordt met de betrokken kandidaat over zijn toekomst gesproken. Bisschop Harrie Smeets schrijft dat in een brief aan alle pastorale krachten in het bisdom. Voor catechisten en pastoraal werkers bestond dit beleid al.

De bisschop hoopt op deze wijze een benoemingenbeleid te kunnen ontwikkelen, dat aansluit bij de pastorale noden van dit moment en bij de persoonlijke mogelijkheden van alle priesters en diakens. “In het zesde jaar van een benoeming zal met de betreffende priester/diaken gesproken worden over zijn toekomstperspectieven en kan – indien dit redelijkerwijs van iemand mag worden verwacht – ook eventuele overplaatsing, een nieuwe opdracht of emeritaat vrijelijk worden besproken,” aldus de bisschop in zijn brief. Daar voegt hij aan toe dat voortzetting van de betreffende benoeming ook een van de opties kan zijn en dat het nieuwe beleid uitgevoerd wordt met in achtneming van het kerkelijk recht.

Priesterraad
 In de brief aan de pastorale krachten zegt Mgr. Smeets verder dat hij onderzoekt hoe de kosten van het bisdom kunnen worden gereduceerd. Ook schrijft hij dat de oude priesterraad van het bisdom voor de duur van één jaar wordt herbenoemd. De priesterraad is een van de verplichte adviescolleges van een bisschop. Op het moment dat een bisschop terugtreedt, wordt ook de priesterraad automatisch opgeheven. Een nieuwe bisschop moet dan binnen een jaar een nieuwe priesterraad benoemen. Bisschop Smeets heeft ervoor gekozen om de bestaande priesterraad opnieuw te benoemen tot uiterlijk 1 april 2020. In het voorjaar van volgend jaar wordt een heel nieuwe priesterraad gekozen, die per 1 april kan aantreden.

DPR
 Wat betreft de andere adviesraad – de Diocesane Pastorale Raad – heeft Mgr. Smeets besloten deze niet her te benoemen, maar op zoek te gaan naar een andere vorm om de inbreng van lekengelovigen te organiseren. Volgens de bisschop bieden de bezoeken die hij dit jaar aan de dertien dekenaten brengt daartoe voldoende gelegenheid. “Het is nadrukkelijk de bedoeling om in de toekomst wel een nieuwe vorm van participatie van gelovigen te organiseren, maar de juiste vorm daarvoor hebben we nog niet gevonden. Suggesties zijn van harte welkom,” aldus bisschop Smeets.