Bijna duizend Nederlandse jongeren naar WJD

Geplaatst op: 13-06-2023

Vanuit Nederland reizen deze zomer bijna duizend jongeren naar de Wereldjongerendagen (WJD) in Lissabon. Daar komen van 1 tot en met 6 augustus honderdduizenden gelovige jongeren bij elkaar.

De meeste Nederlandse jongeren reizen met een van de reisinitiatieven die de bisdommen in samenwerking met het Huis voor de Pelgrim in Maastricht aanbieden. De jongeren uit het bisdom Roermond sluiten aan bij een gezamenlijk initiatief met de bisdommen Breda, Rotterdam en Utrecht. Deze groep bestaat uit zo’n 240 jongeren. Zij vertrekken al op 24 juli en reizen dan via Parijs en Lourdes naar Burgos, waar ze een deel van de Camino lopen (de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela).

Daarna gaan ze naar het bisdom Guarda in Portgual voor de zogeheten ‘Days in the diocese’ (dagen in het bisdom). Hier is een voorbereidingsprogramma, samen met lokale jongeren. Daarna gaat de reis verder naar Lissabon, waar het hoofdprogramma van de WJD plaatsvindt. Als centrale gast wordt daar ook paus Franciscus verwacht, die tegen die tijd hopelijk weer hersteld is van de operatie die hij afgelopen week onderging.

In het bisdomblad De Sleutel, dat deze week verschijnt, wordt alvast vooruitgeblikt op de WJD in Lissabon.