Biografie over Mgr Frans Schraven in de maak

Geplaatst op: 30-06-2022

Er komt een biografie van de Limburgse missiebisschop Frans Schraven, die in 1937 in China werd vermoord. De Mgr. Schravenstichting heeft emeritus-hoogleraar kerkgeschiedenis Jan Jacobs de opdracht gegeven het boek te schrijven.

Mgr. Frans Schraven werd in 1873 in Lottum geboren. Hij trad in bij de pater lazaristen en werd als missionaris naar China gestuurd. In 1920 werd hij tot bisschop benoemd en tot apostolisch vicaris van Zhengding. Tijdens de Japans-Chinese oorlog werd Schraven samen met acht anderen door Japanse soldaten vermoord en verbrand, nadat hij geweigerd had om vrouwen, die naar de missiepost gevlucht waren, uit te leveren als troostmeisjes. Een aantal jaren geleden is al een proces tot zaligverklaring voor bisschop Schraven gestart. In dat kader is zijn levensverhaal ook onderzocht, maar een wetenschappelijk verantwoorde biografie is er nog niet.

De uit Hoensbroek afkomstige Jacobs gaat die nu schrijven. Hij heeft vanaf 1974 tot aan zijn emeritaat kerkgeschiedenis gedoceerd. Eerst aan de Katholieke Theologische Hogeschool in Amsterdam en van 1990 aan de Theologische Faculteit van de Universiteit van Tilburg. In zijn onderzoek heeft Jacobs zich niet alleen gericht op de Nederlandse kerkgeschiedenis en de geschiedenis van orden en congregaties, maar ook op de missiegeschiedenis. Hij heeft onder andere gepubliceerd over het missiewerk van de Nederlandse kapucijnen op Borneo en Sumatra en over de missieactiviteiten van de Nederlandse paters spiritijnen in de Centraal Afrikaanse Republiek. In de biografie van Schraven wil Jacobs leven en werken van de missionaris en missiebisschop vooral inbedden in de missiegeschiedenis in dat deel van China in de periode 1899-1937. De vraag welk stempel bisschop Schraven op die geschiedenis heeft gedrukt staat daarbij centraal.