Bisdomblad De Sleutel 50 jaar

Geplaatst op: 16-03-2023

Het bisdomblad De Sleutel bestaat 50 jaar. Dit weekeinde valt het eerste nummer van de jubileumjaargang bij de abonnees op de mat. Met daarin onder meer een uitgebreid interview met zuster Mary Amata Mueller uit Sittard. Zij kwam vanuit haar geboorteland Amerika naar Limburg om hier mensen Jezus te leren kennen. Hulpbisschop Everard de Jong blikt terug op 60 jaar Tweede Vaticaans Concilie. Verder in deze uitgave een reportage over Museum W in Weert en een blik achter de schermen bij de Paus Franciscusgroep in Wijlre. En Nederlands oudste basiliek is jarig en wordt 140 jaar.

De Sleutel is een kleurrijk kwartaalmagazine van het bisdom Roermond over geloof en leven in Limburg. Het bisdomblad werd een halve eeuw geleden opgericht als opvolger van het enkele jaren daarvoor ter ziele gegane weekblad Credo. Deze krant speelde met name in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een belangrijke rol in kerkelijk Limburg. Begin jaren zeventig werd een communicatiemiddel gemist en werd IBR opgericht: een tweewekelijkse nieuwsbrief van acht pagina’s. Dit initiatief groeide in de loop van de jaren uit tot een volwaardig magazine. In de jaren tachtig werd de titel IBR vervangen door De Sleutel, een subtiele verwijzing naar de sleutel van Sint-Servaas, de eerste bisschop in wat nu Limburg is.

Sinds de opkomst van internet is ook de nieuwsvoorziening van het bisdom digitaal geworden, omdat dit veel sneller is. De Sleutel verschijnt nu elk kwartaal als een aantrekkelijk magazine met verhalen en foto’s voor iedereen die net iets meer wil weten over kerk en geloof in Limburg. Een jaarabonnement op De Sleutel kost € 29,-. Het magazine valt dan elk kwartaal in de bus en alle lezers ontvangen gratis elke week de digitale nieuwsbrief van het bisdom.

Lees ook:

Word abonnee