Bisschop Van den Hout schrijft eerste herderlijke brief: ‘Durf nieuwe initiatieven te nemen’

Geplaatst op: 30-09-2024

“Neem de verantwoordelijkheid die u hebt gekregen en waaraan u zich hebt gecommitteerd. Als ieder zijn of haar aandeel levert, kunnen we samen Christus’ Kerk zijn.” Dat schrijft bisschop Ron van den Hout in een eerste herderlijk schrijven aan de priesters, diakens, religieuzen, vrijwilligers en gelovigen in het bisdom Roermond. “Durf ook met nieuwe initiatieven te komen en deze in te brengen. Want we staan samen voor de Kerk en het uitdragen van haar missie is onze gezamenlijke uitdaging,” aldus de bisschop.

Mgr. Van den Hout schrijft zijn eerste brief ongeveer een maand nadat hij de zetel van het bisdom Roermond in bezit heeft genomen. De bisschop bedankt iedereen voor de hartelijke ontvangst die hij heeft gekregen. “Ik heb ervaren dat velen blij zijn dat (…) er weer een bisschop is, die zijn verantwoordelijkheid kan nemen en het bisdom verder kan helpen richting de toekomst. Wij staan samen voor de grote uitdaging het geloofsleven in Limburg te verdiepen en Christus uit te dragen.”

De komende maanden zal de bisschop vooral gebruiken om kennis te maken en alle dekenaten te bezoeken. Ook laat hij zich graag uitnodigen om op zon- en feestdagen met plaatselijke geloofsgemeenschappen de eucharistie te vieren. “Ik zie bijzonder uit naar de ontmoeting met u. Wat zijn uw vreugden? Wat is uw hoop? Welke zijn uw zorgen en teleurstellingen?”

Mgr. Van den Hout geeft aan dat hij het belangrijk vindt om in het bisdom duidelijke en heldere structuren te hebben. “Tegelijkertijd hecht ik aan een breed draagvlak voor de missie waarvoor het bisdom in deze tijd staat. Iedere gedoopte wordt uitgenodigd zijn of haar gelovige inspiratie in te brengen in het geheel van het kerkelijk leven.” De bisschop schrijft zich graag te laten verrassen door nieuwe initiatieven: “Daarvoor moet ruimte zijn. We zijn één in ons geloof, veelkleurig in onze daden.”

Foto: John Peters

Feestelijke installatie bisschop Ron van den Hout

Tijdens een stralend zonnige dag werd Mgr. Ron van den Hout zaterdag 24 augustus 2024 geïnstalleerd als bisschop van Roermond. Begeleid door schutters, broederschappen, ridderorden, tientallen misdienaars en acolieten en meer dan 150 diakens, priesters en collega-bisschoppen, werd hij naar de Sint-Christoffelkathedraal begeleid. Daar nam de bisschop de zetel van de kerk van Roermond officieel in bezit, nadat eerst de pauselijke benoemingsbul was getoond en voorgelezen.

Hulpbisschop bezocht calamiteitenhospitaal Defensie

Hulpbisschop Everard de Jong heeft een werkbezoek gebracht aan het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO). Hij deed dit in zijn rol als legerbisschop, samen met deken Hans Bouman van Heerlen, die kanselier van het Militair Ordinariaat is. Het bezoek vond plaats op het Centraal Militair Hospitaal in Utrecht.

Terugblik inbezitneming bisschopszetel: ‘Ik merk dat ik weer in het zuiden ben’

“Ik merk wel dat ik weer terug ben in het zuiden,” zei Mgr. Ron van den Hout terloops, toen hij afgelopen zaterdag samen met vele gasten op weg was van de kathedraal naar TheaterHotel De Oranjerie. De net geïnstalleerde bisschop doelde daarmee op de vele vaandels van schutters en gildes en op de muziek van de harmonie. De verenigingen begeleidden hem na afloop van de pontificale viering, waarin hij even daarvoor de bisschopszetel van Roermond in bezit had genomen, naar de receptie.

Preek inbezitneming bisschopszetel

Mgr. Dr. Ron van den Hout heeft zaterdag 24 augustus 2024 de bisschopszetel van Roermond in bezit genomen. Hij werd daarmee officieel de 25e bisschop van Roermond. In de preek tijdens de pontificale eucharistieviering riep hij iedereen op om 'anders' naar de Kerk te leren kijken.