Bisschop bezoekt elke zondag andere parochiekerk

Geplaatst op: 23-04-2020

Zolang er nog geen publieke eucharistievieringen gehouden kunnen worden, bezoekt bisschop Harrie Smeets elke zondag een andere parochiekerk van waaruit de vieringen gestreamd worden. Komende zondag – 26 april – is de bisschop hoofdcelebrant in de Johannes de Doperkerk in Nieuwstadt en zondag 3 mei in de Dionysiuskerk in Schinnen.

Met Pasen waren er al vieringen met de bisschop te zien vanuit de Munsterkerk in Roermond, de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht en afgelopen zondag vanuit de Pancratiuskerk in Heerlen. Mgr. Smeets wil op deze manier zijn verbondenheid tonen met de parochianen, die niet naar de kerk kunnen gaan. Ze kunnen via internet of soms via de lokale omroep de viering toch volgen.

Het is niet ongebruikelijk dat de bisschop parochies bezoekt. Maar meestal is dit gekoppeld aan een feestelijke gelegenheid, zoals een vormsel of een jubileumviering. Nu de kerken noodgedwongen leeg blijven, wil de bisschop de parochies niet in de steek laten en hen toch bezoeken. De bisschop blijft dit zeker tot en met Pinksteren doen.