Bisschop bezoekt laatste dekenaat: Schinnen

Geplaatst op: 06-12-2019

Bisschop Harrie Smeets is vanmorgen begonnen aan het werkbezoek in het dekenaat Schinnen. Dit is het laatste bezoek op zijn kennismakingstocht door het bisdom Roermond. Dit weekeinde is het ook precies één jaar geleden dat Mgr. Smeets tot bisschop werd gewijd.

Afgelopen jaar heeft hij alle dertien dekenaten van het bisdom bezocht. Overal was hij drie dagen te gast. De tocht door het bisdom wordt dit weekeinde afgesloten. Het bezoek is vrijdagmorgen begonnen met een ontvangst door het gemeentebestuur van Beekdaelen. Daarna ging de bisschop naar Wijnandsrade, Hulsberg en Nuth. Vrijdagavond is hij te gast in  Vaesrade, Schimmert en Genhout.

Zaterdag opent Mgr. Smeets het Warblinghuis in Doenrade  en wordt hij daarna ontvangen in Beek. Zondag neemt hij na de mis deel aan een workshop ‘Playmobil in de catechese’ en wandelt hij naar Puth. ’s Middags ontmoet de bisschop de parochievrijwilligers van de voormalige gemeente Onderbanken. Het programma wordt afgesloten met een kerstconcert en het bidden van de vespers in de kerk van Schinveld.

Daarmee komt een einde aan de kennismakingsronde langs alle dekenaten in het bisdom. Door de werkbezoeken heeft de bisschop een heel breed en gevarieerd beeld van het kerkelijk leven in de parochies gekregen. “Natuurlijk zijn er zorgen, maar ik heb toch vooral gezien dat er in de parochies heel veel leven zit,” zo zegt Mgr. Smeets terugkijkend. “De kerk is veel groter dan de mensen die op zondag naar de mis gaan. Dat is me dit jaar wel duidelijk geworden. Ik heb heel veel kleine wondertjes gezien.”

Komend jaar wil de bisschop opnieuw naar de dekenaten toegaan. “Nu geen drie dragen, maar om in elk dekenaat met jongeren in contact te komen.”

Lees ook