Bisschop bezocht priklocatie in kerk

Geplaatst op: 03-05-2021

De Sint-Sebastianuskerk in Herkenbosch is een van de kerken in Limburg die af en toe gebruikt wordt voor het zetten vaccinatieprikken. Bisschop Harrie Smeets bracht vanmiddag een werkbezoek aan de kerk om met eigen ogen te zien hoe dit in z’n werk gaat. Medewerkers van huisartsenpraktijk Herkenbosch gaven daarbij tekst en uitleg.

Voor de priksessie van maandagmiddag 3 mei waren 150 patiënten uitgenodigd. Tussen twee en vier uur konden zij zich in de kerk melden. Bij de zijdeur werden ze opgevangen door dokter Gabriël Janssen, die hen na de intake doorverwees naar de prikplek in een van de zijbeuken van de kerk. Na het zetten van het spuitje konden de patiënten in een kerkbank plaatsnemen om even een kwartiertje rustig te zitten.

“Het grote voordeel van een kerk als priklocatie is dat de mensen op flinke afstand van elkaar kunnen zitten,” zo vertelde praktijkmanager Frank Vincentie aan de bisschop. “We hebben hier de ruimte die we in onze praktijk aan de overkant van de straat niet hebben.” Mgr. Smeets toonde zich zeer tevreden over de gang van zaken in de kerk. “Het is heel goed georganiseerd en het prikken verloopt zeer ordelijk. Het is goed dat we als kerk hieraan meewerken. Als er nood is in de samenleving, moeten we er als kerk voor de mensen zijn.”

In totaal worden in Limburg zo’n tien tot vijftien kerken regelmatig gebruikt als vaccinatielocatie.