Bisschop stelt zich voor in nieuwe uitgave De Sleutel

Geplaatst op: 19-09-2024

Mgr. Ron van den Hout is eind augustus begonnen aan zijn nieuwe taak als bisschop van Roermond. Wie is deze bisschop en wat wil hij graag bereiken? Hij vertelt er uitgebreid over in de nieuwe uitgave van het bisdomblad De Sleutel, die dit weekeinde verschijnt.

Natuurlijk wil de bisschop Limburg beter leren kennen. Onder andere door alle dekenaten te bezoeken en elke zondag in een andere parochie de eucharistie te vieren. Maar de bisschop heeft ook ideeën over hoe hij jongeren en gezinnen meer bij de Kerk wil betrekken. Hij wil van de Kerk graag een plek maken waar mensen Christus en elkaar kunnen ontmoeten.

Verder in de najaarseditie van De Sleutel een vooruitblik op de viering van 50 jaar grootseminarie Rolduc later dit jaar. De afgelopen halve eeuw zijn er zo’n 250 nieuwe priesters opgeleid. In december wordt het jubileum uitgebreid gevierd. Bij gelegenheid van de ‘Dag van de gevangenen’ legt hoofdaalmoezenier Ryan van Eijk uit wat jusititiepastoraat inhoudt en waarom het belangrijk is dat het al 75 jaar bestaat.

Voor de reportage gingen we deze keer op bezoek bij orgelbouwer Verschueren in Ittervoort. “Een apparaat maken dat geluid produceert is geen kunst, maar een instrument maken dat je ráákt, kan alleen met passie,” zegt directeur Johan Zoutendijk van dit voor Limburg unieke bedrijf. Bijzonder zijn ook de bijeenkomsten van ‘Geloof en Vriendschap’ die al 15 jaar mensen met een geestelijke of meervoudige beperking samen hun geloof laat vieren.

Tenslotte blikken we vooruit naar de Heiligdomsvaart die volgend jaar weer in Maastricht wordt gehouden en waarin deze keer de ruim 740 jaar oude Servaasbrug een belangrijke rol speelt. Verder de vaste rubrieken als Ziel en Zaligheid, Loewende Klokken, Kunstwerk onder loep en de column van René Haustermans

Het bisdomblad De Sleutel verschijnt elk kwartaal als een aantrekkelijk magazine met verhalen en foto’s voor iedereen die net iets meer wil weten over kerk en geloof in Limburg. Een jaarabonnement kost € 29,-.