Boek overleden pastoor Graat levert 10.000 euro op voor Congo

Geplaatst op: 08-02-2022

Het onlangs verschenen boek over de aan corona overleden pastoor René Graat heeft meer dan tienduizend euro opgeleverd. Dit geld gaat naar projecten in Congo, waar Graat jarenlang als missionaris heeft gewerkt.

Pastoor René Graat m.h.m van het parochiecluster Terlinden (Banholt, Noorbeek en Reijmerstok) overleed in het voorjaar van 2020 aan corona. Zijn overlijden maakte diepe indruk in de parochie. Enkele goede bekenden van de pastoor besloten een gedenkboek over zijn leven te maken. Een oproep leverde een grote hoeveelheid verhalen en foto’s met herinneringen aan de pastoor op. Dit leidde uiteindelijk tot een 360 pagina’s tellend boek.

Een paar dagen voor Kerstmis 2021 werden de eerste exemplaren van het boek overhandigd aan zijn opvolger pastoor Paul Tervoort, aan burgemeester Sjraar Cox van Eijsden-Margraten en aan de familie Graat. Het boek vertelt het chronologische verhaal van de in Heerlen geboren René Graat: de keuzes die hij maakte om priester te worden, de meer dan 37 jaar dat hij als missionaris in Congo werkte en zijn leven als pastoor in het Limburgse heuvelland. Afgelopen weken zijn er honderden exemplaren van het boek verspreid. Aangevuld met giften en sponsorbedragen heeft dit een bedrag van 10.500 euro opgeleverd.

De opbrengst gaat naar de stichting René Graat MHM, die het levenswerk van Graat in het bisdom Basankusu in de Democratische Republiek Congo levend wil houden. Het werkgebied van dit bisdom is zo groot als de hele Benelux, met een zeer beperkte infrastructuur en grote armoede. De stichting wil zich blijven inzetten voor de noden in Basankusu.

Meer info op www.stichtingrenegraatmhm.nl