Woensdag 8 januari

Bruggenbouwerlezing Maastricht: Dr. Herman Kaiser over katholiek sociaal denken

Vooruitlopend op de Heiligdomsvaart 2025 worden er in Maastricht negen zogeheten ‘bruggenbouwerlezingen’ gehouden. Het thema van de Heiligdomsvaart is ‘Wees een bruggenbouwer’. Tijdens de lezingen wordt het thema vanuit verschillende invalshoeken belicht: religieus, maatschappelijk, politiek, ecologisch, cultureel. De bruggenbouwerlezingen vinden plaats in de Sint-Jan, de aula van de Universiteit Maastricht en in de Ursulinenkapel.

Woensdag 8 januari 2025 in aula Universiteit Maastricht (Minderbroedersberg)
Inloop 19.30, welkom 20.00 uur
Thema: Bruggenbouwers naar morgen: Christenen en hun verantwoordelijkheid voor de politieke vrede en sociale rechtvaardigheid.
Katholiek sociaal denken – en met name het subsidiariteitsbeginsel – gaat over hoe we onze samenleving rechtvaardig ordenen, en welk samenspel tussen overheid, sociale gemeenschappen en marktpartijen hierbij past. Welk soort brug moeten wij samen over? Mag dat een hangbrug zijn, hoog wiebelend boven de mensen? Of liever een Romeinse boogbrug met stevige pijlers in de Maas? Waarmee is de toekomst van onze (klein)kinderen gebaat?
Spreker: Dr. Herman Jozef Kaiser, CDA-politicus en oud-burgemeester Margraten, Roermond, Doetinchem en Arnhem.

Vooraf aanmelden van bruglezing@heiligdomsvaartmaastricht.nl