Chrismamis in besloten kring

Geplaatst op: 08-04-2020

Wat normaal in een volle kathedraal gebeurt, vond vanwege de coronacrisis deze keer plaats in de beslotenheid van de privékapel van het bisschopshuis: de jaarlijkse chrismamis. Tijdens deze bijzondere viering in de Goede Week wordt het heilig chrisma gewijd en de heilige oliën gezegend die in parochies gebruikt worden bij de toediening van de sacramenten. Ook is het gebruik dat in deze viering aan de vooravond van Witte Donderdag de priesters hun wijdingsbelofte vernieuwen.

Onder normale omstandigheden wordt deze viering de kathedraal – de bisschopskerk – gehouden. Honderden vertegenwoordigers van parochies en vaak meer dan honderd priesters nemen hier dan aan deel. De uitbraak van het coronavirus gooide dit jaar echter roet in het eten. De viering vond daarom plaats in de privékapel van het bisschopshuis in de kleine kring van de bisschop en enkele naaste medewerkers, die bovendien op de voorgeschreven afstand van elkaar bleven staan.

Bisschop Smeets gaf aan de chrismamis dit jaar weliswaar met slechts enkele mensen plaatsvond, maar in grote verbondenheid met alle priesters en gelovigen in het bisdom.

Bekijk alle foto's van de chrismamis