Van 12 juni tot en met 28 juli

Concerten op drie monumentale kerkorgels in Roermond

De Stichting Orgelkring Roermond organiseert ook komend zomerseizoen weer een reeks orgelconcerten in de fraaie Roermondse binnenstadkerken. De aftrap is op woensdagmiddag 12 juni middels een orgel-wandelconcert. Verder zijn er concerten op de dinsdagavond 25 juni en 9 juli, alsmede op zondagavond 28 juli.

Tijdens het orgel-wandelconcert op 12 juni bespeelt organist Stephan van de Wijgert om 14.00 uur het orgel in de Caroluskapel aan de Swalmerstraat, om 15.00 uur in de Munsterkerk op het Munsterplein en om 16.00 uur in de kathedraal op de Markt. Te horen zijn werken dan van J.S. Bach, W.A. Mozart en F.M. Bartholdy. Wie mee wil wandelen, dient voor 14 uur in de Caroluskapel te zijn. Deelname kost 10 euro.

Taras Baginets is een Oekraïense organist die op dinsdag 25 juni het orgel van de Caroluskapel zal bespelen. Hij heeft een gevarieerd programma in petto. Zo zijn dan werken te horen van L. Marchand, D. Shostakovich en M. Kolessa. Aanvang 20.00 uur, entree € 10,00.

Op dinsdag 9 juli bespeelt Jean-Pierre Steijvers het orgel van de Munsterkerk. Onder het motto ‘Theme Russe’ speelt hij werken van onder meer S. Rachmaninoff, P. Tschaikovsky, N. Rimsky-Korsakov en M. Lanquetuit. Aanvang 20.00 uur, entree € 10,00.

De reeks wordt op zondag 28 juli afgesloten met een Bach-herdenkingsconcert in de Sint-Christoffelkathedraal. Op de sterfdag van Johann Sebastian Bach en onder de titel ‘Ad Solius Dei Gloriam’ brengt organist Jean-Pierre Steijvers dan werken van, uiteraard, J.S. Bach, maar ook van J. A. van Eyken. Ook dit concert begint om 20.00 uur en ook hier bedraagt de entree 10 euro.

De Stichting Orgelkring Roermond organiseert ieder jaar tijdens het zomerseizoen een reeks orgelconcerten op de monumentale concertorgels in Roermond. De prachtige locaties en het gegeven dat bekwame organisten vanuit de hele wereld graag in Roermond komen spelen, maken het mogelijk om unieke concerten te realiseren. Zo ook dit jaar weer.

Meer info orgelconcerten:

Meer info kathedraal: