Dag van het Jodendom: ‘Sterke Vrouwen’

Geplaatst op: 12-01-2023

Op 17 januari is de Dag van het Jodendom in de Rooms-katholieke kerk van Nederland. Het thema is dit jaar: ‘Sterke vrouwen’. Dit is afgeleid van de tekst uit Bijbelboek Spreuken (31,10-31): ‘Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?’ In het jodendom begint met deze tekst de huisliturgie op de avond van de sabbat. In katholieke kringen wordt de tekst vaak geciteerd bij jubilea of tijdens de uitvaart van een overleden vrouw.

Maar de Bijbel kent veel meer teksten waarin vrouwen de hoofdrol spelen: als raadgever, probleemoplosser, moeder, dochter, profeet, leerling, steunpilaar, overlever en redder van bedreigde levens. Over die vrouwen en andere vrouwen uit de Joodse en christelijke tradities gaat dit jaar de Dag van het Jodendom. Ter herkenning en inspiratie voor vrouwen (en mannen!) van nu. Meer over het thema ‘Sterke Vrouwen’ is te lezen op www.dagvanhetjodendom.nl

Lezing op 29 januari
De Resonansgroep Jodendom-Katholieke Kerk in Limburg houdt op zondag 29 januari een bijeenkomst in het kader van de landelijke ‘Dag van het Jodendom’. Voorzitter Marc Heemels van de resonansgroep houdt dan een lezing over Judith, een sterke vrouw uit het Oude Testament. De lezing begint om 15.00 uur in het grootseminarie Redemptoris Mater in Cadier en Keer.

Meer informatie over de bijeenkomst op 29 januari