Pastoor Wim Miltenburg nieuwe deken van Thorn

Geplaatst op: 16-07-2024

Pastoor Wim Miltenburg f.s.o. van Heerlen-Noord wordt de nieuwe deken van Thorn. Bisschop Harrie Smeets heeft hem benoemd tot opvolger van deken René Maessen, die sinds eind vorig jaar vicaris-generaal van het bisdom is. De benoeming van Miltenburg is dit weekeinde in de parochies in Heerlen en Thorn bekend gemaakt.

Wim Miltenburg (61) komt oorspronkelijk uit Overijssel. Hij volgde de priesteropleiding aan het grootseminarie Rolduc. In 1983 werd hij tot priester gewijd. Sindsdien heeft hij in diverse parochies in Limburg gewerkt. Hij was kapelaan in Weert (1983) en Landgraaf (1985). Vervolgens werkte Miltenburg vele jaren als pastoor in achtereenvolgens Nederweert (1988), Berg en Terblijt (1994), Heerlen-Zuid (1999) en sinds 2013 in Heerlen-Noord (de wijken Heerlerheide, Nieuw Einde, Heksenberg, en Vrank; in 2015 kwam daar de parochiefederatie Schandelen bij). Miltenburg is lid van de geestelijke familie Het Werk.

In Thorn wordt Miltenburg pastoor van het parochiecluster Emmaus, dat de acht parochies van Thorn, Wessem, Ell, Ittervoort, Neeritter, Hunsel, Heel en Beegden omvat. Daarnaast wordt hij ook deken van het dekenaat Thorn, dat de hele gemeente Leudal en grote delen van de gemeente Maasgouw omvat.  De benoeming gaat in op 30 juni. Dat is ook de zondag waarop de nieuwe deken in Thorn wordt geïnstalleerd. Miltenburg neemt op zondag 23 juni afscheid in Heerlen.