Weer actie ‘Brand een lichtje’ voor Kankerfonds Limburg

Geplaatst op: 06-12-2023

Het Kankerfonds Limburg organiseert deze maand in samenwerking met het bisdom Roermond weer de actie ‘Brand een Lichtje’. In dertien Limburgse kerken (één in elk dekenaat) worden op donderdag 21 december kaarsjes opgestoken voor mensen die steun kunnen gebruiken. De opbrengst van de campagne komt ten goede aan kankeronderzoek in Limburg.

Onder het motto ‘Voor wie brand jij een lichtje’ is de actie vorig jaar voor de eerste keer gehouden. Het was direct een groot succes. In heel Limburg werden honderden kaarsjes opgestoken. Dit jaar doen er weer dertien kerken verspreid over alle dekenaten in Limburg aan de actie mee. Belangstellenden kunnen via de website brandeenlichtje.nl aangeven voor wie ze een kaarsje willen opsteken en een gift overmaken. Ook kunnen ze aangeven in welke kerk of kapel hun kaarsje moet branden. Op donderdag 21 december – de kortste en donkerste dag van het jaar – zorgt het Kankerfonds Limburg ervoor dat in de betreffende kerken de gevraagde kaarsjes worden opgestoken.

Dagelijks krijgen 340 mensen in Nederland de diagnose kanker. De wereld staat voor hen vanaf dat moment op z’n kop. Onderzoek naar deze ingrijpende ziekte is van levensbelang. Door het doneren van een lichtje dragen deelnemers aan deze campagne bij aan nieuw kankeronderzoek in Limburg. Her Kankeronderzoekfonds Limburg steunt met de opbrengst medisch-wetenschappelijk onderzoek in het Maastricht UMC+ en partnerziekenhuizen.

De kerken en kapellen waar de kaarsjes opgestoken worden zijn:

• Dekenaat Gulpen: Petruskerk Gulpen
  • Dekenaat Heerlen: Pancratiuskerk Heerlen
  • Dekenaat Horst: Klein Lourdes Tienray
  • Dekenaat Kerkrade: Vredeskapel, Kerkrade
  • Dekenaat Maastricht: Onze-Lieve-Vrouwebasiliek Maastricht
  • Dekenaat Schinnen: H. Dionysiuskerk Schinnen
  • Dekenaat Roermond: Sint-Christoffelkathedraal
  • Dekenaat Sittard: Pater Karelkapel Munstergeleen
  • Dekenaat Susteren: Kerk O.-L.-Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Mariaveld)
  • Dekenaat Thorn: Kapel Onder de Linden
  • Dekenaat Venlo: Kapel van Genooi Venlo