Documentaire over pastoor Van Oss donderdag op TV

Geplaatst op: 27-03-2023

‘Meneer Pastoor’. Zo heet een documentaire die gemaakt is over emeritus-pastoor John van Oss van Schimmert. De documentaire wordt komende donderdagavond 30 maart om door de EO op televisie uitgezonden. Het programma is om 22.15 uur te zien op NPO2.

Hoe een Limburgse pastoor wordt opgevolgd door twee Indonesische dertigers, luidt de ondertitel van de film. Meer dan veertig jaar lang stond pastoor van Oss aan het roer van de parochies in Schimmert en Genhout. Inmiddels is hij met emeritaat, maar over zijn laatste actieve jaar als parochieherder is een documentaire gemaakt. Daarin komt ook aan de orde hoe hij deels is opgevolgd door de paters Stefan Musanai en Charles Leta uit Indonesië.

De documentaire is gemaakt door de uit Schimmert afkomstige filmmaakster Gabrielle Provaas.