Zondag 9 januari 2022 – Doop van de Heer

2e lezing: Hand.10,34-38 of Tit.2,11-14;3,4-7
Evangelie: Lc.3,15 16.21-22

Ons doopsel opnieuw beleven

Wie is zo gek om nog iets op de markt te brengen, waarop vrijwel niemand zit te wachten? Welnu, dat doet de Kerk. Zij weet, dat haar ‘product’ zo waardevol is, dat het ook in 2022 nog loont om mensen daar lekker voor te maken. Vandaag, op de Doop van de Heer biedt de Kerk u het doopsel aan. Kunt u daar nog wat mee? Hebt u er al iets mee gedaan sinds u dat doopsel ontvangen hebt? Ligt het misschien bij de andere reeds lang vergeten koopjes? Of om het nog een dag in de kerstsfeer te houden: hoeveel energie hebt u gestoken in kerst als feest van geloof? Hebt u het Kerstkind willen ontvangen in uw leven als het grootste kerstgeschenk? Het doopsel maakt ons immers tot kinderen van God. Bent u dat nieuw geworden, doordat het Kind van de kribbe meer greep op u kreeg?

Vandaag wil ik ons opnieuw het doopsel aanbieden en wel op de manier van Johannes de Doper. Hij biedt vandaag namelijk ook een doopsel aan. En zoals wij dat aan het begin van de Advent mochten horen, was dat een doopsel tot bekering en verbetering van leven. Johannes zou geen slechte zakenman geweest zijn: "Heel Judea en Jeruzalem trokken naar hem uit en lieten zich door hem dopen."  Toch onderscheidt Johannes zich en dat mogen wij vandaag zien en hopelijk ook navolgen. Johannes staat achter zijn doopsel. Hij past zich niet aan de verlangens van zijn tijd aan.

Dan komt Jezus zijn leven binnen: "In die tijd kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan om zich door Johannes te laten dopen." Een betere reclame voor zijn doopsel kon Johannes zich niet wensen. Maar wat zien wij nu? Johannes wil Jezus tegenhouden met de woorden: ”Ik heb uw doopsel nodig en Gij komt tot mij?" Het feit dat Jezus tot hem komt om het doopsel tot verbetering van leven te ontvangen verbijstert hem. Johannes had op dit punt de mist in kunnen gaan, vol als hij was van het doopsel dat hij zelf te bieden had. Maar was dit doopsel niet bedoeld om daardoor oog te krijgen voor deze Jezus?  Johannes kiest dan ook voor deze nieuwe profeet. "Toen liet hij Jezus toe."

Staan wij in deze consumptiemaatschappij nog open voor iets van blijvende waarde. Durven wij nog ergens bij stilstaan? Wat dacht u van een vernieuwde beleving van ons doopsel als een geschenk van blijvende waarde! Het doopsel dat wij ontvangen hebben is niet van Johannes. Johannes zegt het zelf: "Ik doop u met water maar Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur."

En wat heeft dit alles met ons doopsel te maken? Het doopsel heeft ons tot kind van God gemaakt, want Gods eigen Zoon woont sinds het doopsel in ons als in een heilige woning. Hij wil in ons de woorden van Jesaja tot vervulling brengen: met Jezus niet schreeuwen, noch roepen en het geknakte riet vooral niet breken. Vandaag wordt ons het doopsel opnieuw aangeboden. Niet omdat het doopsel trendy is, maar omdat het blijvende waarde in zich draagt. Het Kerstkind wil graag zijn heerschappij in ons versterken en bevestigen. Misschien kunnen wij dan met Jesaja het volgend kerstfeest vol vreugde uitroepen: Dit is inderdaad ook mijn dienaar die ik ondersteun, mijn uitverkorene in wie ik blijvend behagen schep.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie