James Mallon: ‘Durf te dromen over toekomst parochie’

Geplaatst op: 24-03-2022

“Durf te dromen hoe je parochie er over tien jaar uitziet en vertel je parochianen niet hoe je van plan bent dat te bereiken, maar vertel hun je droom.” Dat advies gaf de Canadese priester James Mallon donderdag aan zo’n duizend vertegenwoordigers van Nederlandse en Vlaamse parochies tijdens het congres ‘De missionaire parochie’ in Breda. Onder de deelnemers bevonden zich ook vertegenwoordigers uit het bisdom Roermond.

Mallon is de auteur van enkele succesvolle boeken over parochievernieuwing. Hij zou twee jaar geleden al naar Nederland komen, maar vanwege de coronapandemie werd het congres uitgesteld tot deze week. De kernboodschap van Mallon is: blijf niet hangen in ‘zo hebben we dat altijd gedaan’, maar zoek nieuwe wegen en durf daarbij oude patronen los te laten. Tegelijkertijd hield hij zijn gehoor ook voor dat het in de kerk niet om beleidsplannen of mission statements gaat, maar om “het verlangen om mensen bij Jezus te brengen”.

De Canadese priester wees er verder op dat een toekomstvisie niet bedacht kan worden in commissies, maar “in ieders hart moet branden”, zo zei hij. “Een toekomstvisie kun je niet opleggen, die kun je alleen maar delen in de hoop dat mensen erdoor geraakt worden.” Hij adviseerde iedereen om na te denken waaraan je jezelf in de parochie het meeste ergert, om vervolgens de oplossing in de tegenovergestelde richting te zoeken. “Als je het niet echt van binnen voelt, ga je niets veranderen.”

Mallon hield zijn toehoorders ook voor dat zijn methode geen snel recept is om de parochie even snel te vitaliseren. “Dat duurt jaren en er is geen kant en klare route. Bovendien zul je nooit iedereen kunnen overtuigen. Nieuwe producten of ideeën worden in het begin door maar zestien procent van de mensen opgepakt. De rest volgt en de laatste zestien procent bereik je nooit. Richt je op de eerste zestien procent en de rest volgt vanzelf.”

Het tweedaagse congres ‘De Missionaire Parochie’ begon donderdagmorgen met een gezamenlijke eucharistieviering, waaraan diverse Nederlandse en Belgische bisschoppen deelnemen. Onder hen ook hulpbisschop Everard de Jong van Roermond. Na de openingsspeech van Mallon waren er diverse seminars over evangelisatie en leiding geven.

Vrijdag staat vooral in het teken van praktische zaken als: hoe begin je nu concreet aan parochievernieuwing en hoe zet je je dromen om in daden. Het congres duurt tot vrijdagmiddag. Al voordrachten en seminars zijn online te volgen en terug te kijken via www.missionaireparochie.nl