Eerste inspiratieavond voor kerkbesturen

Geplaatst op: 29-10-2021

In de Petruskerk in Gulpen heeft gisteravond de eerste van een reeks van drie inspiratieavonden plaatsgevonden voor leden van kerkbesturen. Vertegenwoordigers van het bisdom spraken met de aanwezige kerkmeesters over het proces van samenwerking tussen parochies en vooral over het vitaler maken van het kerkelijk leven.

Volgens vicaris-generaal Harry Quaedvlieg is inmiddels iedere parochie overtuigd van de noodzaak tot samenwerking en samenvoeging. Volgens hem is meer dan de helft van de beoogde 52 parochiefederaties per 1 januari 2022 ook gereed. De overige dienen zo snel mogelijk daarna te volgen. Hulpbisschop Everard de Jong pleitte vervolgens voor een open houding bij parochies, waarbij mensen zich welkom voelen. Vicaris Ed Smeets stak alle aanwezigen een hart onder de riem door ze op te roepen om niet te veel te kijken naar wat er niet meer kan, maar vooral te letten op wel mogelijk is.

De avond in Gulpen was bedoeld voor leden van kerkbesturen in Zuid-Limburg. Er komen nog twee soortgelijke inspiratieavonden voor kerkbestuurders in Noord-Limburg (4 november in Sevenum) en Midden-Limburg (18 november in Heel).